Het kledingmerk DOTT kiest voor een eerlijke kledingindustrie

kledingmerk DOTT vluchtelingen fashion nijmegen eerlijke kledingindustrie

Het kledingmerk DOTT kiest voor een eerlijke kledingindustrie

De laatste tijd heb ik het gevoel dat nieuwe kledingmerken als paddestoelen uit de grond komen. Een paar dagen geleden liep ik over de Modefabriek in Amsterdam en de helft van de merken kende ik niet eens. Op een of andere manier lijken ze allemaal op elkaar. Er is een overvloed aan merken en vooral aan kleding.

Wist je dat we wereldwijd 800 miljard nieuwe kledingstukken per jaar kopen en dat dat 400% meer is dan twee decennia geleden? Daarnaast gooit een Amerikaan jaarlijks 37 kilo textiel per persoon weg, in totaal is dat dus 11 miljoen ton. Een deel daarvan wordt geschonken aan goede doelen. Maar zelfs dat heeft ongewenste gevolgen, de bergen kleding eindigen vaak onverkocht in Haïti, waar de lokale kledingindustrie door deze grootschalige dump is ingestort. Na het zien van de documentaire The True Cost op Netflix, over het vraagstuk wie nou echt de prijs betaalt voor onze kleding vraag ik mij soms af waarom er zo’n grote overproductie is en waarom er altijd weer een nieuw merk bij moet komen?

kledingmerk DOTT vluchtelingen fashion nijmegen eerlijke kledingindustrie

Een Young Ethical merk met een verhaal

Roos van Geenen en Feline Henink dachten er hetzelfde over, maar besloten toch een nieuw merk op te richten. Eind 2016 lanceerde zij het “Young Ethical” merk DOTT. Een merk welke kleding maakt met een verhaal, waarbij er wordt nagedacht over zowel de stof als  productie keuze. Want waar komt je kleding nou echt vandaan? Dat is toch wat we allemaal willen weten? We willen uiteindelijk toch allemaal een eerlijke kledingindustrie?

kledingmerk DOTT vluchtelingen fashion nijmegen eerlijke kledingindustrie

Terwijl de meeste Fast Fashion keten hun kleding in Bangladesh, India of Cambodja laten produceren, besloten de meiden van DOTT. de productie juist in Nederland te houden.

Kiezen voor biologisch katoen

Daarnaast maakt het merk uitsluitend gebruik van biologisch katoen. Op deze katoenplantages wordt er geen gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest, en daarnaast wordt het katoen met de hand geplukt. Door gebruik te maken van biologisch katoen worden mens en milieu niet aangetast, en bovendien krijgen katoenboeren een eerlijk bedrag voor hun katoen. WIN WIN dus!

kledingmerk DOTT vluchtelingen fashion nijmegen eerlijke kledingindustrie

Een eerlijk en multicultureel merk 

Maar er is meer, meer wat het verhaal van dit merk anders maakt. De afgelopen paar jaar zijn er steeds meer mensen naar Nederland gekomen omdat de situatie in hun eigen land niet veilig genoeg meer was. Tussen deze mensen zitten ontzettend veel gemotiveerde en vooral ook getalenteerde mannen en vrouwen, die gedwongen, maar ook gedreven zijn een nieuw bestaan op te bouwen hier in Nederland.

Tijdens het laatste jaar van bachelors Bedrijfskunde en Industrial Design besloten de meiden Roos en Feline hier iets mee te doen. In een klap stampte ze het merk DOTT uit de grond waarbij ze twee mannen van etnische afkomst (Syrie en Somalie), die nu bijna 4 jaar in Nederland zijn in dienst te nemen.

kledingmerk DOTT vluchtelingen fashion nijmegen eerlijke kledingindustrie

Een paar weken geleden ontmoet ik de meiden op een markt in Nijmegen waar ze enthousiast hun leuke DOTT. items verkopen. Het is duidelijk te zien dat er met passie wordt gewerkt en dat wil ik natuurlijk gestimuleerd worden.

Een eerlijke kledingindustrie begint bij jezelf 

Aan het einde van de dag loop ik met een trui en een shirt (zie foto’s) weg en denk ik nog even terug aan het enthousiaste verhaal. De weg naar een eerlijke kledingindustrie is lang en heel lastig, maar begint uiteindelijk bij jezelf. Ik koop ook kleding bij de grote ketens, maar na mijn bezoek aan India en het kijken van de documentaire op Netflix begin ik steeds meer over dit soort dingen na te denken. Waarom moeten we voor elk feestje een nieuw item en waarom moet het allemaal steeds goedkoper?

Zoals ik in mijn India post al schreef wil ik meer eerlijke verhalen met jullie delen en het verhaal van DOTT. is er duidelijk een van. Keep up the good work meiden!

Enthousiast geworden? Bekijk dan snel de hele collectie van DOTT.

Chloë Sterk
Chloë Sterk

Chloe (28) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze is single, houdt van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh en ze wil binnenkort gaan verhuizen, waarheen weet ze nog niet.

9 Reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Hier word ik zo blij van! Het was voor mijn gevoel echt afwachten tot een grote fashion blogger eens gaat schrijven over de keerzijde van de Fast Fashion Industrie. En dat maakt mij simpelweg blij! Ik hoop dat je met dit artikel bewustzijn creëer onder de mensen die hier eigenlijk niet zo bij stil staan. De visie van het merk zelf vind ik ook erg inspirerend en past goed bij de visie van mijn blog. Het merk ga ik dus zeker even opslaan en onthouden! 🙂

    1. Hi Linda, bedankt voor je berichtje! Het is altijd even lastig hoe je dit soort dingen aankaart, maar ik wil hier zeker meer mee gaan doen. Lief dat je reageert in ieder geval. Ik hoop dat je mijn website blijft volgen. Groetjes Chloe X 🙂

  2. Ik ben het er helemaal mee eens dat de mode industrie meer duurzaam moet worden! Mijn bikinicollectie is dan ook helemaal duurzaam en fair! 🙂 Mooie outfit, by the way! byrachella

  3. Echt tof dat je hier ook aandacht aan geeft. Het is onze toekomst. Leuk Chloë! Voor mij is duurzame mode the way to go. Om die reden wijd ik hier mijn blog volledig aan.