Het kledingmerk DOTT kiest voor een eerlijke kledingindustrie
De laatste tijd heb ik het gevoel dat nieuwe kledingmerken als paddestoelen uit de grond komen. Een paar dagen geleden liep ik over de Modefabriek in Amsterdam en de helft van de merken kende ik niet eens. Op een of andere manier lijken ze allemaal op elkaar. Er is een overvloed aan merken en vooral aan kleding.
Wist je dat we wereldwijd 800 miljard nieuwe kledingstukken per jaar kopen en dat dat 400% meer is dan twee decennia geleden? Daarnaast gooit een Amerikaan jaarlijks 37 kilo textiel per persoon weg, in totaal is dat dus 11 miljoen ton. Een deel daarvan wordt geschonken aan goede doelen. Maar zelfs dat heeft ongewenste gevolgen, de bergen kleding eindigen vaak onverkocht in Haïti, waar de lokale kledingindustrie door deze grootschalige dump is ingestort. Na het zien van de documentaire The True Cost op Netflix, over het vraagstuk wie nou echt de prijs betaalt voor onze kleding vraag ik mij soms af waarom er zo’n grote overproductie is en waarom er altijd weer een nieuw merk bij moet komen?
Een Young Ethical merk met een verhaal
Roos van Geenen en Feline Henink dachten er hetzelfde over, maar besloten toch een nieuw merk op te richten. Eind 2016 lanceerde zij het “Young Ethical” merk DOTT. Een merk welke kleding maakt met een verhaal, waarbij er wordt nagedacht over zowel de stof als productie keuze. Want waar komt je kleding nou echt vandaan? Dat is toch wat we allemaal willen weten? We willen uiteindelijk toch allemaal een eerlijke kledingindustrie?
Terwijl de meeste Fast Fashion keten hun kleding in Bangladesh, India of Cambodja laten produceren, besloten de meiden van DOTT. de productie juist in Nederland te houden.
Kiezen voor biologisch katoen
Daarnaast maakt het merk uitsluitend gebruik van biologisch katoen. Op deze katoenplantages wordt er geen gebruik gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest, en daarnaast wordt het katoen met de hand geplukt. Door gebruik te maken van biologisch katoen worden mens en milieu niet aangetast, en bovendien krijgen katoenboeren een eerlijk bedrag voor hun katoen. WIN WIN dus!
Een eerlijk en multicultureel merk
Maar er is meer, meer wat het verhaal van dit merk anders maakt. De afgelopen paar jaar zijn er steeds meer mensen naar Nederland gekomen omdat de situatie in hun eigen land niet veilig genoeg meer was. Tussen deze mensen zitten ontzettend veel gemotiveerde en vooral ook getalenteerde mannen en vrouwen, die gedwongen, maar ook gedreven zijn een nieuw bestaan op te bouwen hier in Nederland.
Tijdens het laatste jaar van bachelors Bedrijfskunde en Industrial Design besloten de meiden Roos en Feline hier iets mee te doen. In een klap stampte ze het merk DOTT uit de grond waarbij ze twee mannen van etnische afkomst (Syrie en Somalie), die nu bijna 4 jaar in Nederland zijn in dienst te nemen.
Een paar weken geleden ontmoet ik de meiden op een markt in Nijmegen waar ze enthousiast hun leuke DOTT. items verkopen. Het is duidelijk te zien dat er met passie wordt gewerkt en dat wil ik natuurlijk gestimuleerd worden.
Een eerlijke kledingindustrie begint bij jezelf
Aan het einde van de dag loop ik met een trui en een shirt (zie foto’s) weg en denk ik nog even terug aan het enthousiaste verhaal. De weg naar een eerlijke kledingindustrie is lang en heel lastig, maar begint uiteindelijk bij jezelf. Ik koop ook kleding bij de grote ketens, maar na mijn bezoek aan India en het kijken van de documentaire op Netflix begin ik steeds meer over dit soort dingen na te denken. Waarom moeten we voor elk feestje een nieuw item en waarom moet het allemaal steeds goedkoper?
Zoals ik in mijn India post al schreef wil ik meer eerlijke verhalen met jullie delen en het verhaal van DOTT. is er duidelijk een van. Keep up the good work meiden!
Enthousiast geworden? Bekijk dan snel de hele collectie van DOTT.