Dailynonsense
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Dit is de “naakte” waarheid achter de Instagram bubbel

Het is oudejaarsavond en ik scrol door mijn Instagram feed heen. Een aantal influencers passeren de revue. De één heeft een nog meer gephotoshopte oudejaarsavond foto dan de ander. Ik spot zelfs iemand die het voor elkaar krijgt om van zichzelf een foto in de woonkamer te maken waarbij je ook nog eens het vuurwerk heel duidelijk op de achtergrond door het raam kan zien. De foto is prachtig, maar ik weet dat hier uren tijd in heeft gezeten om deze zo perfect te maken. Ik zucht. Ik ben zo blij dat ik de druk niet meer voel om ook zoiets te posten.

Ik klik op mijn Instagramstory en er popt een blogger op die de natgeregende tafel buiten schoonmaakt en hem vervolgens decoreert met spullen. In het bijschrift lees ik; The hard Instagram life. Ik neem een slok van mijn champagne en zucht. Ik besluit in mijn eigen timeline helemaal naar beneden te scrollen. Ik beland in 2012, het begin van mijn Instagram tijdperk. Ik kom vooral, wazige foto’s tegen. Nee, geen perfecte plaatjes. Ik zie foto’s met andere bloggers, weinig likes, maar wel echte foto’s. Ik neem nog een slok van mijn champagne en de enige vraag die ik mijzelf stel is; hoe heeft het zover kunnen komen. 

In 2010 werd Instagram opgericht. Toentertijd nog als een soort van instant online camera. Half 2012 dropte ik mijn eerste foto op Instagram. Dit was net na de perslunch bij Tiffany & Co in de PC. Hooftstraat. De foto was onbewerkt, onscherp, had een raar zwart kader eromheen en leverde uiteindelijk 6 likes op. Zes likes, kun je het je voorstellen? Als je nu als beginnend influencer 6 likes krijgt is dat wel heel erg sneu. Best bijzonder toch, hoe ver het heeft kunnen komen met social media?

Eerlijk is eerlijk de tijden zijn veranderd en waar het vroeger draaide om gezellig kiekjes op Instagram is het nu een kei en keiharde business geworden. Influencer zijn. Het klinkt als een sprookje, maar wat is nou de waarheid achter deze, voor velen onbekende wereld? Eén ding is zeker:

Het is simpel: Voor jou duizend anderen met eenzelfde, perfecte foto.

Wil je meedoen in de Instagram wereld, dan wordt er op de dag van vandaag verwacht dat je likes en volgers hebt. Heb je dat niet dan hoor je er simpelweg niet bij (en vooral niet als je net pas komt kijken). Dag in dag uit moet er dus een foto gepost worden en moeten de likes behaald worden. Want hey, het is simpel: Voor jou duizend anderen met eenzelfde, perfecte foto. Het klinkt easy. Maar dat is het echt niet.

Door het nieuwe algoritme wat Instagram in 2016 heeft ingevoerd, is het maar bar moeilijk om likes te genereren. Laten we eerst even terug gaan naar het woord algoritme. Want het lijkt mij dat niet al mijn lezers weten wat dit woord precies betekend. Algoritme is een ritme/manier hoe foto’s aan jou als volger wordt getoond.

Sinds 2016 voerde Instagram een nieuw algoritme in. De foto’s werden vanaf toen niet meer chronologisch, maar naar relevantie getoond. Open jij jouw Instagram dan krijg je dus alleen nog maar berichten/foto’s te zien van mensen die een hoog aantal likes halen of gesponsorde berichten/foto’s. Simpel gezegd; hoe meer likes en reacties je als influencer binnen een minuut op je foto haalt, hoe sneller je op iemands feed verschijnt. Of je moet gewoon geld dokken aan Instagram. De keuze is aan de influencer.

Wil je in 2018 likes genereren dan ben je genoodzaakt om óf je foto te sponsoren of Instagram te manipuleren

En toen in 2016 was er paniek. Want wat nu? Door het nieuwe algoritme kun je nog zo’n inspirerende foto posten als je niet genoeg likes haalt heb je pech gehad. Je bent dan volgens Instagram niet relevant en hierdoor wordt je foto niet aan al jouw volgers getoond. Ik wil mij niet schalen onder de die-hard influencer, vooral niet nadat ik gestart ben met DailyNonsense.nl, maar ik hoor vaak zat dat volgers mijn foto’s niet voorbij zien komen in hun instagram feed. En hoe je het ook went of keert, dat is enorm balen.

Wil je in 2018 likes genereren dan ben je dus genoodzaakt om óf je foto te sponsoren of Instagram te manipuleren. TE WAT? Zou je nu denken. Er zijn verschillende mogelijkheden.

  • Je kan met een grote Instagram speler vrienden worden. Want als je vandaag de dag met een grote Instagrammer (met veel likes en volgers) samen een foto maakt krijg jij automatisch ook meer likes. Instagram denkt dat jij dus ook relevant bent en toont hierdoor je foto aan meer mensen en plaats hem in het verkenningsvakje.
  • Foto’s met weinig kleding (liefst in bikini) leveren meer likes op (hoe je het ook went of keert sex sells)
  • Je zet een robot aan die voor jou likes uitdeelt op foto’s (ik wil eerlijk zijn en ook zeggen dat ik dit geprobeerd heb en het werkt)
  • Je koopt likes (nooit geprobeerd, maar wordt mij regelmatig aanboden via de mail. Ik krijg zelfs mails of ik views wil kopen, HOE BIZAR toch?).
  • Je richt een Whatsapp groepje op en laat iedereen jouw foto meteen liken nadat je een foto gepubliceerd hebt. Oh en vraag ook meteen om een reactie

InstagramJe kunt begrijpen dat dit een tijdrovende en kostbare business is. Eerlijk is eerlijk op het eerste oog kun je makkelijk geld verdienen (sommige influencers verdienen 500 a 1000 euro per post, maar sommigen doen het ook voor een gratis sportlegging) en het dus heel verleidelijk is om met de Instagram influencer trend mee te gaan. Maar als je eenmaal meegezogen wordt in de perfecte online wereld kun je je afvragen hoeveel het waard is. Het is natuurlijk een enorme druk om steeds weer een mooie foto te moeten posten.

Dus dan stel ik jullie en mijzelf nu de vraag. In hoeverre gaan wij hier nog in mee? Gaan we in 2018 door met het maken van de perfecte plaatjes? Of proberen we weer wat creatiever te worden? Maar een andere vraag: Kunnen we nog wel creatief zijn? Of snijdt je je dan als influencerer in de (advertentie) vingers? Minder likes, betekent ook minder geld.

Om een lang verhaal kort te maken. Aan de ene kant stoor ik mij aan the perfect fake Instagram life. Want zeg nou eerlijk; we worden er anno 2018 nou niet gelukkiger van. Het is een stuk minder gezellig en spontaan geworden. De meeste kiekjes, als ik het zo nog kan noemen, worden in scène gezet. Want wie gaat er nou buiten koffie drinken als het regent? Met zijn sokken door de sneeuw wandelen, vijf pizza’s in haar eentje opeten of de krant op de kop lezen?

Instagram heeft haar algoritme zo aangepast dat je zowat gedwongen wordt om deel te nemen aan likepods, likes te kopen en, of een robot aan te zetten.

Maar aan de andere kant wil ik niet alleen de influencer de schuld geven. Instagram heeft namelijk haar algoritme zo aangepast dat je zowat gedwongen wordt om deel te nemen aan likepods (de whatsapp groepjes om meer likes te vergaren), likes te kopen en, of een robot aan te zetten.

Want zeg eerlijk waarom creatief zijn en dan niet gezien worden als je ook mee kunt gaan in de Instagram bubble en daarmee je brood kan verdienen? Zoals je hieronder ziet, de meest perfecte plaatjes haalde de meeste likes.

Maar hoeveel is het je waard om altijd onder druk te staan van likes, je vriendje als Instagram husband te moeten aanstellen, door weer een wind een perfecte foto moeten afleveren en dan opeens zien dat je collega/concurrent veel meer likes binnen haalt. Hoe belangrijk is het geld dan? Een burn-out van de grote social media druk komt zo om de hoek kijken.

In het begin heb ik nog weleens getwijfeld over mijn nieuwe platform. Zou ik het roer zomaar omgooien? Meer energie gaan steken in het schrijven van diepgaande verhalen in plaats van het maken van alleen maar een plaatje? Al met al ben ik nu enorm veel tijd kwijt aan het opzoeken van content, het schrijven van een verhaal en het verifiëren van informatie voor een goed artikel. Maar dat is mij het waard. Een artikel kunnen volgers nog lang nalezen en een Instagram foto verdwijnt al snel weer op de tijdlijn.

Ik ben zo blij dat ik de druk niet meer voel en een nieuwe weg ben ingeslagen.

Want als we het nu toch over de naakte waarheid hebben; ook ik werd meegezogen en stond enorm onder druk. Soms reis ik nog weleens met de influencers die de perfecte plaatjes schieten. Als het dan slecht weer is, balen ze. Ik vind het nog steeds leuk om mooie foto’s te maken (en doe hier dan ook nog steeds moeite voor), maar ben op dat soort momenten ook zo blij dat ik een nieuwe weg ben ingeslagen.

Ik weet dat ik met dit artikel het één en ander los maak. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie van Instagram? Kijken jullie op tegen de grote influencers met heel veel volgers en likes of vinden jullie het juist vervelend? Alle reacties zijn welkom en ik ga graag met jullie in gesprek erover. Thanks! Tot de volgende column!

Op de hoogte blijven?

MELD JE AAN VOOR DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

We spammen niet!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Dit is Chloe!

Chloe (34) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt enorm van reizen en wil op een gegeven moment naar Spanje verhuizen. Op dit moment woont ze nog in een knusse studio in Amsterdam en probeert daar een gezonde balans in de welbekende rat race te vinden.

Categorieën

43 reacties

  1. Hi Chloë, wat een ontzettend fijn geschreven artikel. Spijker op z’n kop, als je het mij vraagt. Ook ik vind het leuk om aandacht te besteden aan een mooie foto, maar soms lijkt het alsof je het voor minder dan perfect eigenlijk al niet meer hoeft te doen. Ik vind het ook jammer dat veel van de volgers die je erbij krijgt, binnen no-time weer gevlogen zijn indien je ze niet terug volgt.

    Zelf swing ik regelmatig tussen: ga ik véél meer energie steken in het maken van die perfecte foto’s en in actief zijn op het platform of (ja haast serieus!) al mijn social accounts te deleten en meer ‘offline’ te gaan leven. Ik weet dat veel mensen om mij heen er ook op zo’n manier tegenaan kijken. Ik mis bovendien het oude bloggertijdperk best de laatste tijd, toen ik iedere dag mijn Bloglovin’ feed af ging en het idee had dat die meiden echt iets te vertellen hadden wat ik wilde lezen. Oh well, nostalgie 🙂 We worden misschien wel gewoon oud, haha!

    X Marle

    http://www.girlalmighty.nl

    1. Hi Marle, bedankt voor je compliment over het artikel. Ik probeer inderdaad met dit artikel bewustzijn te creëren rondom dit onderwerp. Ik denk dat er veel meer meiden zijn die last van het algoritme van Instagram hebben. Weet je zelf al waar je heen wilt? Meer richting platform of blijf je toch op Instagram? Volgens mij werkt Bloglovin helemaal niet meer zo goed. Weet jij dat? Groetjes Chloe 🙂

      1. Ik heb het idee dat de ‘massa’ niet meer op Bloglovin’ zit, inderdaad. Ik denk vooral omdat, zoals je zelf aangeeft in je artikel, fashion blogging vooral naar Instagram is verplaatst.

  2. Goed artikel! Instagram is inderdaad niet meer zoals het ooit was. Mijn likes zijn helaas ook flink gedaald sinds het nieuwe algoritme. Ik vind Instagram nog steeds leuk, ondanks dat veel mensen likes kopen en in groepjes zitten om likes te verzamelen.

  3. Interessant stuk om te lezen! Helemaal aangezien ik niet echt een idee had van wat er allemaal achter de schermen van zo’n succesvol instagram account gebeurt.
    Het is inderdaad leuk om waardering te krijgen als je je best hebt gedaan voor een mooie foto, maar ook als die likes wat minder worden blijft instagram natuurlijk leuk om momenten en ideeën en gedachten te delen.
    Ga zo door!

  4. Heey Heey,

    Tof geschreven en ik ben het zeker met je eens hoor!
    Zelf ik heb ook meerdere artikelen op mijn blog over dit onderwerp gewijd,
    Ik word er eigenlijk moe van dat het nu hierom draait, hoeveel volgers, hoeveel likes dan pas doe je er toe. Immers levert dit natuurlijk veel geld op voor de merken. Daarbij vind ik het ook leuk om mooie foto’s te maken en content te maken, maar gegeven moment ben ik hiervan afgestapt. Mochten mensen het leuk vinden kijken/ lezen ze het en anders maar niet hoor. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee 🙂 al dat gefake, photoshop, perfectie etc. Idd terug naar de oude vertrouwde Bloggerwereld waarin iedereen elkaar even wat meer gunde als tegenwoordig.

    Groetjes Annemieke

    1. Hi Annemieke, bedankt voor je oprechte reactie! Die kan ik altijd waarderen. Ik snap precies dat je er moe van wordt. Vandaar ook dat ik juist dit artikel heb geschreven, hiermee hoop ik meer bewustzijn te creëren rondom dit onderwerp. Hopelijk gaan we elkaar weer wat meer gunnen in 2018. Liefs 🙂

  5. Interessant artikel Chloë! Boeiend om je lezers een kijkje achter de schermen te geven en de bubbel even door te prikken. Het is jammer dat de authenticiteit steeds verder te zoeken is.

  6. Hiya Chloé. Great column. I was unaware of how instagram changed. I just knew that something was alot different. I’m not an influencer or post for likes or comments. I do travel often and enjoy reading and watching your adventures. I deactivated my Facebook several years ago because I was feeling pressure and felt Facebook was taking a bad turn. Several of my friends and colleagues felt the same. I wonder if Instagram and Twitter is heading in the same direction. I also believe if a social media platform creates stress or pressure in one’s life then it’s not good. I like how it used to be. When likes and comments weren’t the important part but sharing interesting and common experiences was. You do great work whether your photo is out of focus, not perfect or whatever. I think making the experience is the best part. Be who you are without the pressures and stress makes a nicer post. Maybe the money isn’t there but the memories are. ☺️

    1. Hi Bob, thank you so much for your comment. I really appreciate the fact that you took the time to translate the entire column in English. Hope you will follow my adventure. Thanks again! Greetings Chloe!

  7. Interessant stuk om te lezen! Ik, als mini instagrammer, herken al veel van wat je schrijft. De druk om perfecte plaatsjes te schieten ontbreekt bij mij gelukkig nog. Er gaan soms dagen overheen voordat ik weer eens iets plaats. Wel heb ik een paar weken in zo’n pod gezeten. Deze had ik zelf opgericht, omdat ik het wel wilde proberen, maar dan alleen met mensen die ik persoonlijk al heel actief volgde. Na iets meer dan een maand besloot ik de door mij zelf opgerichte groep te verlaten. De eerste irritaties instonden ( zij reageer echt nooit ) en de andere meiden begonnen mij steeds meer te benaderen alsof ik een soort van admin was alleen omdat ik de groep opgericht had. Geen geslaagd experiment dus.

    1. Hi Demi, bedankt voor je reactie. Goed om te horen dat je zo eerlijk bent over de pod. Een pod heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt mij inderdaad dat daar dan irritaties ontstaan. Ik heb je inmiddels gevonden op Instagram en gevolgd. Keep on the good work! X

  8. Hi chloe! Wat een ontzettend interessante blog, heel erg herkenbaar toch weer dat stukje consumenten psychologie… hopelijk komt er snel weer een nieuw blog over een onderwerp zoals dit!

  9. Je hebt gelijk en ik doe er niet echt aan mee, het lijkt mij zeker allemaal vermoeiend. Omdat ik eerst een BlackBerry had, kon ik niet eens starten met Instagram toen de hype gaande was. Ik wilde best wel graag een account, maar eenmaal toen ik hem had was ik nooit echt tevreden met de foto’s die ik maakte. Het resulteerde uiteindelijk dat ik helemaal niet zoveel heb gedeeld. Ik vind het wel leuk om een aantal likes te behalen, maar weet dat ik nooit veel ga behalen zonder alles te doen wat jij hier boven hebt genoteerd. Ik heb soms ook het idee dat Facebook beter werkt om een mooie foto te delen. Op Instagram deel ik het wanneer ik zin heb en anders plaats ik de foto’s op mijn site zelf. Daar kan ik echt mijn ei op kwijt!

    1. Hi 🙂 Bedankt voor je reactie. In het begin had ik inderdaad ook een BlackBerry lol! Maar goed om te horen dat jij het dus ook hebt zien veranderen.. Ik hoop dat je dit platform blijft volgen. Groetjes Chloe X

  10. Ik ben er helemaal klaar mee. Groeide niet, wat ik ook deed en mijn posts werden niet meer gezien. Daarnaast zag ik ook posts van anderen niet meer, door elkaar of heel veel achter elkaar….. Plaats nu af en toe een foto en like wat her en der. Een stuk rustiger voor mijzelf maar leuker is het er niet van geworden.

    1. Hi 🙂 bedankt voor je reactie. Ik heb stiekem even gecheckt en je hebt een prachtig Instagram account. Irritant dat je niet gezien wordt. Ik wil je een tip geven: verticale foto’s werken vaak beter op Instagram omdat deze langer in de tijdlijn van jouw volgers aanwezig zijn. Ik zie nu dat je alleen maar horizontale foto’s posts. Hoop dat het een beetje helpt. Keep up the good work! X

  11. Hey Chloe

    Ik kom hier op je nieuwe website en dit artikel viel me meteen op. Wat ontzettend goed geschreven! Ook ik gebruik Instagram zoals alle andere bloggers. Maar in 2017 heb ik veel minder gepost, mede door precies deze reden. Ik poste wel, maar alleen als het een heel mooi plaatje was en als ik er tijd voor had. Ik heb veel gereisd in 2017 en wilde gewoon ook wat meer in het moment leven, dan weer een perfecte foto te moeten maken.

    Het algoritme heeft mij ook hard geraakt. Ik gebruik nu al anderhalf jaar een Instagram bot er bij. Ik ben hier heel eerlijk in. Hey we willen allemaal dat onze content zoveel mogelijk word gezien. Het helpt wel, maar begin vorig jaar had ik wel tien keer zo veel likes als dat ik nu krijg. Zelfs de bot komt er bijna niet doorheen zeggen ze, en dat merk ik ook.

    Ik ga mij dit jaar weer veel meer op mijn eigen blog focussen. Want wat er ook gebeurd, je blog is blijvend.

    Ik vind blogs lezen zo ie zo nog steeds het leukst. Ik scroll elke ochtend nog steeds door mijn Blogloving feed. Het is jammer, maar vijftig procent van alle blog vriendinnen die ik volgde, die bloggen bijna niet meer en zitten alleen op Instagram. Er zijn gelukkig nog super veel goede blogs met killer content en die blijf ik gewoon ook lekker lezen.

    Ga zo door Chloe

    xx Tamara Chloé

    http://www.TcStyleClues.com

    1. Hi Tamara Chloe, bedankt voor je lieve reactie. Ja het algoritme sucks. Ik heb wel het idee dat het ook te maken heeft met regelmatig posten, als ik iedere dag post levert dat betere hits/likes op. Maar inderdaad daar wil je niet altijd mee bezig zijn. Wat voor reizen heb je zoal gemaakt en ga je in 2018 ook weer meer reizen? Ik ben enorm benieuwd. Succes! Groetjes Chloe

      1. Hey meid,

        Awwh thanks!

        Ja je hebt gelijk hoor. De laatste tijd post ik weer bijna dagelijks op IG en dan merk je toch wel verschil!

        Ik ben in 2017 vooral in Indonesie geweest, voornamelijk Bali en de Kei eilanden. We hebben er zelfs vorige jaar zes maanden gewoond. Dit jaar staat volop weer in het teken van reizen naar Indonesie, mede omdat we ook een Eco vis bedrijf hebben opgestart op de Kei eilanden. Ik heb ook nog eens grote stukken land geerfd van mijn opa, dus ik ben druk bezig met het bedenken en opzetten van nieuwe bedrijven daar. Vooral om het toerisme daar meer op gang te krijgen. Het is er echt schitterend, maar bloggen blijf ik lekker er bij doen natuurlijk.

        Heb je trouwens het nieuws meegekregen van dat blogger gate schandaal? Betreft influencer/Youtuber Elle Darby en dat hotel in Dublin? Ik ben heel benieuwd naar jou mening hier op.

        Geniet van je weekendje <3

        xx Tamara Chloé

  12. Toen ik alleen de wereld rondtrok was er gelukkig nog geen instagram. Mijn reis hing niet van perfecte foto’s af, maar van de herinneringen die ik verzamelde. En die waren en zijn zo mooi! Nu ik een blog heb, gebruik ik het medium ook. Zoals ik in mijn post ‘de ware verhalen achter mijn beste foto’s’ aangeef met mijn eigen stoffige plaatjes, die fel afsteken bij de glanzende promotiefoto’s van collega-bloggers. Ik voel de druk wel. De kans dat ik een betaalde opdracht krijg is kleiner vanwege het geringere aantal volgers. Maar ik ben niet van plan om een fantasie-wereld voor mijzelf en voor anderen te creëren. Bovendien vraag ik me af wat meer waard is. Volgers die echt interesse hebben in jouw onderwerp, of heel veel volgers die nauwelijks geïnteresseerd zijn. Ik denk dat beiden evenveel voor- als nadelen hebben. Nu nog zaak om dat aan de opdrachtgevers duidelijk te maken 😉

    1. Hi 🙂 Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Toch denk ik dat het lastig is om dat aan opdrachtgevers duidelijk te maken. Al gaan er wel veel meer inzien dat authenticiteit belangrijk is. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden. Liefs Chloe

  13. Ik onderneem al 15 jaar online en wilde toch even reageren en even melden wat ik eigenlijk nergens en nooit zie staan maar waar het wel op neer komt.

    Als we even de persoonlijke accounts buiten beschouwing laten (het is natuurlijk leuk met familie te delen) is alle rest natuurlijk gewoon commercieel. In 2010 is Instagram begonnen; natuurlijk eerst gratis maar er is echt geen platform dat gratis reclame zal aanbieden. Instagram is een bedrijf, alle “influencers” zijn ook gewoon commercieel. Meer niet. Ik heb ook nooit gesnapt hoe een influencer (aka commercieel bedrijf) kan bouwen op één platform. Dat platform is je leverancier; als die de kwaliteit veranderd ben je dus gewoon de sjaak. Ik heb vol verbazig naar lezingen geluisterd van “influencers” die bv alleen op instagram actief waren, alleen op snapchat…. DAT GAAT FOUT! Jij hebt geen contact met je leverancier als in dat je bijvoorbeeld van een lokale boer groente inkoopt als winkel. De leverancier bepaald alles éénzijdig! Daar kan je gewoon geen bedrijf op bouwen – kortom: je bent geen goede ondernemer.

    Je moet iets eigen hebben en dat zal op internet snel een website zijn. Of dat iets is in de vorm van een blog, een forum, magazine style of iets anders maakt niet uit.

    Commersociale media is een kanaal waar je jezelf of je opdrachtgever kan promoten. Helaas (in het geval van travel) zijn PR bureaus alleen maar uit op “influencers” die alles even gratis doen. Met (vaak) waardeloze kwaliteit. De bestemmingen betalen aan PR bureaus maar er komt natuurlijk niks bij de influencer terecht.

    Een écht samenwerking met een “influencer” is dat er ook een budget voor hem of haar is. Ikzelf neem in mijn offerte een X bedrag op wat ik kan besteden aan reclame op commersociale platforms. Wil bestemming Y zoveel mensen bereiken, dan kost dat een X bedrag. Ik koop dat facebook / instagram advertenties in. Soms Google Adwords ook. Natuurlijk kan een bestemming dat ook direct zelf doen; dat doen ze ook echter is het belangrijk ook via via aandacht te krijgen. Is dat likes kopen? Nee dat is het niet; een Instagram advertentie (waar je dus likes door krijgt) is gewoon hoe Instagram werkt. Je hebt geen bots nodig; die heeft instagram zelf wel als je een advertentie maakt. Het kost wel geld; en dat is wat commersociale platforms willen.

    In het kort: ik heb nooit gesnapt hoe men op 1 platform iets kan bouwen. Altijd iets zelf hebben. Deze platforms gebruiken om dat wat je hebt te promoten. That’s it! En: DOE GEWOON NIKS GRATIS als je serieus genomen wilt worden. Echt, als je een gratis persreis accepteerd denk je misschien YEZZZZ maar zowel de bestemming als het PR bureau lachen zich kapot!

    1. Hi Chris, ik ben het volledig met jou eens. Ik vind ook dat influencers geld moeten krijgen in plaats van PR bureaus. Ik heb hier vaak zak gesprekken over met collega’s. Maar ik merk ook dat bestemmingen dat nog niet helemaal snappen omdat ze een soort van om de tuin worden geleid door de PR bureau’s. Een paar weken geleden had ik een gesprek met een vrouwtje van een bestemming. Wij waren daar gesponsord op reis. Ze had in haar ogen enorm veel geld uit gegeven (PR bureau, geld wat naar het tourisme bureau ging van het land + alle kosten die ze maakte voor ons). Dit kwam al gauw uit op een bedrag van 7500 voor 2 personen. Ik vroeg haar toen of ze er uithaalde wat ze wilde. Ze zij nee, want jullie doen eigenlijk niet wat we precies willen. Toen vroeg ik haar waarom ze ons niet betaalde in plaats van alle stappen er tussen die eigenlijk niks uitvoerde. Haar antwoord was dat ze daar nooit zo over na heeft gedacht, maar dat dat misschien wel veel slimmer is.

      Om een lang verhaal kort te maken, wat ik vooral denk ik dat we met ze’n alle bewustzijn hiervoor moeten creëren. Vooral richting bestemmingen. Maar nogmaals ik denk dat dat wel heel lastig is..Want er blijven altijd mensen die het voor minder doen..Nogmaals dank voor je reactie, ben blij om te zien dat er mensen hetzelfde denken als ik!

      1. Idd. Overigens mogen PR bureaus best wel geld krijgen dat is geen probleem alleen……. ze moeten niet goedkoop pitchen naar bestemmingen; opdracht binnen halen; en dan maar wat mensen gratis op pad sturen. Een PR bureau moet in een pitch óók geld budgetteren voor de influencer.

        Ikzelf werk in 95% van de gevallen direct samen met commerciële partijen op bestemmingen.

        1. Helemaal mee eens, echter is de concurrentie in PR land tegenwoordig ook moordend. Hierdoor pitchen ze zo laag (weinig budget) omdat ze doodsbang zijn om hun klant te verliezen of de klant niet meer binnen halen.. Ik probeer ook meestal met de commerciële bestemmingen te werken echter zijn er nog vaak bloggers/platformen die zich letterlijk onder laten sneeuwen.. loL!

  14. Je slaat de spijker op zijn kop. Het stoort mij al dik een jaar dat influencers de tijdlijn bepalen. Ik wil helemaal niet naar die gesponserde items kijken ” heb je deze leuke vaas al gezien?” “Nieuw kleedje van x, staat zo leuk in mijn woonkamer”. Om deze reden heb ik een half jaar geleden veel accounts ontvolgt. In 2014 ben ik deze mensen gaan volgen omdat ze me inspireerden, iets unieks en eigen lieten zien. Nu zie ik dat iedereen elkaar na-aapt, stomme sfs doet om zogenaamd nieuwe accounts te ontdekken (maar stiekem willen ze meer volgers) en zichzelf influencer noemt. Doe mij het instagram maar weer van 2014!

    1. Hey Sabina, bedankt voor je reactie. Dit soort reacties kan ik enorm waarderen. Ik snap precies wat je bedoelt. Natuurlijk moeten influencers de kost verdienen en is een gesponsorde post op zijn tijd niet erg, maar bij de grootste is er weinig authentieks meer aan..En het is jammer dat alleen die dan op je feed voorbij komen. Ik snap je volkomen. Dit is ook een van de redenen dat ik weer een platform ben begonnen.. Ben natuurlijk wel benieuwd wat je hiervan vindt. Hoop dat je blijft volgen.. Liefs 🙂

  15. Blijkbaar ken ik een paar influencers, al heb ik nog steeds geen idee wat ze precies doen, behalve mooie foto’s op insta zetten. Maar dat probeer ik ook.. Dat zij door meer mensen interessant gevonden worden, oké dan.

    Ik post iets minder vaak inmiddels, of eigenlijk post ik meer verschillende dingen. Een tijdje waren het bijna alleen maar outfits (wat ook not Done is als je niet beroemd bent blijkbaar) en af en toe iets anders. Door mijn nieuwe baan heb ik veel meer ‘iets anders’ dan vintage outfits.. Wat ik eigenlijk jammer vind. Maar mijn kookkunsten zijn ook wel fotowaardig :).

    Zolang mensen mij nog volgen en ‘liken’ vind ik het prima 😀

    Liefs,
    @miss_robinsophia

  16. Ik vind het voorral jammer dat instagram een algoritme heeft toegepast, maar dat het misschien voor hele community wel beter is, want er komt natuurlijk veel rotzooi langs. Instagram is helaas zo populair geworden dat het ook lastig is om goed te scoren, want de mensen met 50K+ verschijnen het vaakst op de tijdlijn.

  17. Hallo Chloë. Gisteren heb ik je verhaal gelezen in de Volkskrant. Een leuk artikel. De woorden die voor mij het meest in het oog sprongen. “waar iedereen de leegte kent, maar niemand de waarheid zegt.” Ook ik zit in een POD en bij een kleine discussie over “fake foto”s” gaf ik zelf duidelijk mijn mening over zo’n foto. (misschien niet handig van mij zo’n foto er bij te posten aangezien de persoon in kwestie best een leuk profiel heeft). Op zo’n moment word je bijna uitgekotst omdat je zegt wat je vindt. En dan blijkt inderdaad dat je bij veel mensen niet eens de “waarheid” mag zeggen. Ik heb respect voor wat jij doet, dit gewoon allemaal naar voren brengen. En toch blijven zoveel mensen iets najagen met kopen van likes en volgers omwille van een paar “happy socks” of zo. Zelf post ik alleen reisfoto’s. Mijn eigen stijl en mijn eigen verhaal. Ik hoef geen influencer te worden of geld te verdienen. Ik kijk niet op tegen influencers. Ik vind zelfs dat veel influencers een slechte invloed hebben op jonge mensen. En hoewel ik dit alles mede in stand hou door ook in een POD te zitten vind ik het gewoon super van iemand als jou om dit niet alleen in een blog kenbaar te maken maar ook veel breder door je artikel in de Volkskrant!
    Groeten,
    Piet

  18. Hi!

    ik was even aan het rondneuzen op instagram, zelf zit ik er niet op en ken jou van ( zien en horen) het TMO (niet zelf als student) ik wist nog van jou fashionista Chloe site/insta.
    kwam via via via toen bij jou uit en deze site!
    wat een onzettend goed stuk! hierom zit ik totaal niet meer op enige social media site 🙂

    gr Manon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *