Echt je passies volgen, de sprong in het diepe wagen. Hoe doe je dat? Wat komt er bij kijken? Is het allemaal zo leuk als het vooraf lijkt of wordt het eigenlijk alleen maar beter als je jouw droom volgt? In deze interviewreeks interview ik mensen die besluiten het roer volledig om te gooien en hun hart te volgen.
Tessa June (27) droomde er altijd al van om zangeres te worden. Op haar zesde begon ze met zingen, ze speelde in musicals en deed audities voor verschillende talentenjachten.
Omdat ze steeds als een van de laatsten afviel (bijvoorbeeld bij K2 zoekt K3) en afgewezen werd bij het Conservatorium, dacht ze heel lang zij en vooral haar muziek niet goed genoeg was. Maar wat is niet goed genoeg? En wie bepaalt dat eigenlijk?
Half juni 2023 besluit ze de stoute schoenen aan te trekken en zelf het heft in handen te nemen. Ze schrijft haar eerste liedje, genaamd ‘Schaduw‘, over die, bij velen vast bekende, kritische stem in ons hoofd die je nou niet per se vooruithelpt.
Waar de meeste artiesten een management aan de arm nemen, besluit Tessa June het gewoon zelf te gaan doen. Om zichzelf op de muzikale kaart te zetten, maakt ze gebruik van het sociale platform TikTok.
Met succes! Inmiddels, een jaar later, heeft ze bijna 15.000 volgers, vijf liedjes uitgebracht, is ze langs geweest bij meerdere radiozenders en hebben haar nummers in totaal meer dan een miljoen streams behaald. Omdat ik hier graag meer over wil weten besluit ik voor deze interviewserie bij haar langs te gaan in Amsterdam.
‘Hi Tessa, om maar meteen maar met de deur in huis te vallen, hoe kwam het dat je na jarenlang twijfelen opeens dacht: Fuck it, ik ga gewoon wel eigen muziek maken?’
‘Nou, er zijn eigenlijk twee momenten geweest dat ik de gedachte had om het zelf te gaan doen. De eerste keer was tijdens de audities van het Tv-programma ‘K2 zoekt K3’. Ik zat bij de laatste 88 kandidaten en daar rondlopen, zo in de studio, wakkerde een vlammetje aan.
Het tweede moment was tijdens de talentenjacht van Cloud 9 in samenwerking met Xite. Ik zat wederom bij de laatste selectie. Vaak denken mensen, en ik zelf ook, dat je het niet alleen kan. Dat je afhankelijk bent van een coach, talentenjacht of iemand die het voor je gaat fixen. Tuurlijk helpt het, maar je kan het ook prima alleen fixen.
Ik besloot mij op te geven voor een artiesten bootcamp waar je meer leert over het vak, maar ook hoe je het beste samenwerkingen kan aangaan, hoe je jouw doelgroep goed kan definiëren en hoe je jezelf kan financieren.
Hier ontstond het doel om ten minste een zelfgeschreven liedje op Spotify te zetten. En dat is dus gelukt! Dit hele proces deelde ik op TikTok en omdat ik dat eigenlijk wel heel leuk vond, en mensen aanhaakte besloot ik daarna gewoon verder te gaan. Want waarom niet nog een liedje uitbrengen?’
‘Het eerste liedje ‘Schaduw’, gaat over die kritische stem, die we vast allemaal herkennen. Is die kritische stem nu, vijf nummers later, weg? Of blijft zoiets altijd wel?’
‘Kritisch blijf ik denk ik altijd wel, maar die negatieve stem die zegt dat het niet aan mij besteed is en dat ik niet goed genoeg ben die is wel naar de achtergrond gezakt. Ik heb nu al zoveel dingen gedaan waar ik in eerste instantie niks van af wist. Hierdoor maak ik mijzelf veel minder druk en denk ik vaak: ‘dat zien we op dat moment wel weer’, niks voelt te gek.
Al is er door het succes wel een ander stemmetje ontstaan die zegt ‘je kan als je nu doorzet heel ver komen’. Daardoor ga ik mij steeds vaker met grotere artiesten vergelijken. Wat ergens onrealistisch is, want zij zijn veel langer bezig, hebben een management etc. Het voelt soms een beetje als rupsje nooit genoeg.’
‘TikTok wordt door velen gezien als een social media platform voor kinderen, toch heb jij daar heel veel aan te danken en bereik je zeker niet alleen maar kinderen. Je kwam er zelf door in de Telegraaf. Kun je ons daar meer over vertellen?’
‘Social media is een hele goede tool om publiek op te bouwen. Vaak kiezen mensen voor Instagram, waar ik ook op de vinden ben, Alleen op TikTok ben ik veel sneller gegroeid, wat kan komen omdat dit platform meer voelt als een dagboek waar je van alles op kan delen. Waar Tiktok je gekke oom is, is Instagram die gepolijste ouder. Op Tiktok ben ik veel minder bezig hoe iets eruit moet zien.
Al moet ik wel toegeven dat ik in het begin wel meer nadacht over wat ik ging posten. En is de vraag of iemand hierop zit te wachten ook echt wel door mij heen gegaan. Aan andere kant is mijn instelling ook dat iedere nieuwe volger en dus luisteraar mooi is meegenomen’.
‘Er zijn vast meer meiden van jouw leeftijd, die graag hun passies na willen jagen, maar die dat spannend vinden. Heb je tips?’
‘Nou toevallig geef ik 22 juli met artiesten/ social media coach Melanie Esther een masterclass waarin ik meer tips en tricks deel. Gewoon beginnen is natuurlijk de belangrijkste tip. Daarnaast altijd tips vragen aan mensen die het al doen. En als laatste als je een publiek op wilt bouwen is social media echt een must.’
‘Alweer de laatste vraag; wat zijn je doelen voor de aankomende tijd?’
‘Nou op 3 oktober heb ik mijn eigen show in Cinetol in Amsterdam, ik zou het heel vet vinden als die uitkocht is. En mijn doel en eigenlijk grootste droom is zingen op Concert at SEA.
Al 10 jaar lang kom ik met mijn familie hier en het voelt wel echt als een full circle als ik hier dan zou staan. Oh en ik heb er nog wel een, namelijk een duet met een andere artiest. Dat lijkt mij echt te gek’.