Weekend Amsterdam: 4x lunch & diner tips in het centrum.

Onze prachtige hoofdstad Amsterdam. Ik kom er erg graag. Vaste prik was elk jaar ADE, maar sinds ik moeder ben is mijn partybehoefte ietsje in kwantiteit gedaald. Ik zeg ‘ietsje’, want ik ben het blijkbaar nog niet verleerd. Tijdens dit weekendje weg naar Amsterdam hebben mijn vriend en ik ons namelijk kostelijk vermaakt!

Wanneer je in het ideale hotel verblijft, in hartje Amsterdam, ontkom je daar denk ik ook niet aan. We vonden het heerlijk om super centraal in de bruisende binnenstad te overnachten. We verbleven bij The ED Hotel, in de populaire wijk Oud-West. Lekker dichtbij alle bekende bezienswaardigheden van Amsterdam!

Bezienswaardigheden Amsterdam

De Hallen, het bruisend centrum voor mode, kunst, cultuur, horeca en ambacht ligt bijvoorbeeld maar op 15 minuten lopen van The ED Hotel. Het mooie Vondelpark is in 10 minuten te bewandelen. Ook sta je binnen 4 minuten midden op het Leidseplein. Juist behoefte aan wat cultuur? Binnen 10 minuten sta je voor het Rijksmuseum en het is 15 minuten lopen naar het Van Gogh Museum. Winkelen kun je er ook in overvloede. Zo ben je binnen 10 minuten in de PC Hooftstraat, wandel je in 15 minuten naar ‘De 9 straatjes’ en na 20 minuten sta je op De Dam! Wat wil een mens nog meer?

Slapen bij hotel The Ed Amsterdam

Wij waren zeer verrast door de mooie kamer die we kregen. De kamer was schoon, fris en bovendien erg netjes! De trendy kamers van The ED Hotel hebben een goede prijs-kwaliteit verhouding, wat het zeer aantrekkelijk en toegankelijk maakt.

The Ed Amsterdam hotel Amsterdam centrum - Weekendje weg in Amsterdam - dichtbij Leidseplein

The Ed Hotel heeft een kleurrijke lobby-lounge in een hedendaagse stijl waar we ons meteen op ons gemak voelden. We werden er vriendelijk ontvangen en er hing direct een gemoedelijke sfeer. Bij The Ed hebben ze een Self Service check-in en check-out, wat snel en gemakkelijk werkt. De lobby-lounge lijkt me ook een fijne plek om bijvoorbeeld even te werken, koffie te drinken, een borrel te doen of gewoon even gezellig een spelletje te spelen. Het fraaie behang vroeg natuurlijk om een vrolijke selfie!

Lunchen bij Libertine Café Café

Nadat we ons even hadden opgefrist op de kamer was het tijd om de stad te gaan verkennen. We hadden inmiddels ook trek gekregen, dus we gingen lunchen bij Libertine Café Café. Een fijne lunchplek waar ik al vaker was geweest. Dit keer bestelde ik een soort pizza met spinazie, ei en Parmezaanse kaas. Wederom heerlijk!

Libertine Café Café lunch centrum - Weekendje weg in Amsterdam - dichtbij Leidseplein

Wij zijn opzoek gegaan naar de leukste vintage- en tweedehands winkels van Amsterdam. Als ik in een stad ben vind ik het altijd erg leuk om op zoek te gaan naar de meest bijzondere en unieke winkeltjes. Amsterdam is hiervoor de aangewezen stad, dus de middag vloog voorbij!

Borrelen en barhangen bij De Ebeling

Vervolgens zijn we even terug gegaan naar het hotel en hebben we ons klaargemaakt voor de avond. Om de hoek bij het hotel hadden we een leuk restaurantje ontdekt, dus we gingen recht op ons doel af. Het zat al aardig vol bij De Ebeling, maar gelukkig was er nog een plekje vrij aan de bar. Dit vonden we juist wel gezellig, want we hadden wel zin in een avondje ‘barhangen’. Nadat we goed hadden gegeten stroomde de zaak vol met fijne mensen die wel zin hadden in een leuke avond. Niet veel later werden de barkrukken weggehaald en stonden we in een overvolle tent te borrelen en te dansen. Dit zijn van die leuke onvoorspelbare avonden die de boeken ingaan!

Vintage shoppen in de 9-straatjes Amsterdam

De volgende ochtend hebben we heerlijk ontbeten en nog wat ontspannen in de lobby-lounge van The Ed Hotel. Deze dag stond in het teken van leuke hotspots ontdekken. Als ik aan leuke plekjes denk, dan denk ik aan ‘De 9 straatjes’.

Vintage shoppen in Amsterdam 9 straatjes - Weekendje weg in Amsterdam - dichtbij Leidseplein

Dit zijn bij uitstek mijn favoriete winkelstraatjes in Amsterdam. Niet alleen de unieke boetiekjes trekken mij aan, maar ook de prachtige Grachtengordel waarin ‘De 9 straatjes’ zich bevinden is voor mij een lust voor het oog!

Lunchen bij New Dutch Amsterdam

Na een flinke wandeling kwamen we aan bij New Dutch. New Dutch zit aan de Prinsengracht, schuin tegenover het Anne Frank huis. New Dutch is een knusse lunchroom, met een gezellig interieur. Ik bestelde er een broodje carpaccio en deze was voortreffelijk! Ik bedoel, kijk de foto’s? Een mega aanrader!

Lunchen bij New Dutch Amsterdam - Weekendje weg in Amsterdam - dichtbij Leidseplein

Tip: Maak een wandeling door Amsterdam met een gids die je vertelt over Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog door de ogen van Anne Frank. Meer informatie hier.

Omdat we nu toch al in de Jordaan waren hebben we onze schattenjacht naar unieke plekken hier voortgezet. Ook de Jordaan is hier een ideale wijk voor. Ik hou er van! Na de sfeervolle Jordaan te hebben uitgekamd kwamen we weer aan in Oud-West. Ook hier zitten veel leuke pareltjes van shops. Onder het genot van een goede latte macchiato, bestuderen we nog even de kaart en komen tot de conclusie dat we al veel mooie gebieden kunnen afstrepen.

Lees ook:Koffiebars in Amsterdam. Dit zijn de beste 10!

Dineren in de 9straatjes bij restaurant de Struisvogel

Opgefrist en wel trekken we weer de stad in. We gaan vanavond dineren bij Restaurant De Struisvogel. Het restaurant zit in het souterrain van het grachtenpand aan de Keizersgracht en op de hoek van de Berenstraat. Het is een klein, aangenaam en intiem restaurantje. We kozen voor het 3-gangen keuze menu en dit heeft ons goed gesmaakt! We zijn de avond geëindigd met een goede film in de bioscoop. Wat een top dag was dit!

Dineren in de 9straatjes bij restaurant de Struisvogel - Weekendje weg in Amsterdam - dichtbij Leidseplein

Ontbijten bij The ED Amsterdam

De volgende en tevens de laatste ochtend was alweer aangebroken. We genoten weer van het heerlijke ‘Buffet van Ed’ ontbijt. Het ontbijt bij The ED Hotel is zeer uitgebreid. Van croissantjes, tot vers brood en van scrambled egg tot al het denkbare beleg. Ook waren er verschillende verse sapjes en kun je allerlei verschillende soorten koffies pakken. Jammer dat dit alweer de laatste dag was. We hebben ontzettend genoten en komen hier zeer zeker nog eens terug!

Hopelijk heb ik je wat inspiratie gegeven voor een weekendje weg in eigen land. Amsterdam is en blijft altijd mijn lievelingsstad voor een compleet weekend weg. Deze veelzijdige stad blijft me verrassen en elke keer ontdek ik toch weer nieuwe plekjes. Heb jij nog leuke tips, laat het me weten in een reactie. Ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie favoriete plekjes zijn.

“Paradise isn’t always tropical.”

Maartje van Hout

Maartje (29) is lerares in het speciaal onderwijs en woont samen met haar vriend Geert en hondje Beer in Nijmegen. Ze wordt zen van yoga en heeft een grote voorliefde voor vintage. Kringloopwinkels, rommelmarkten en secondhandshops struint ze af, op zoek naar dat ene pareltje. Haar gouden tips deelt ze graag door erover te schrijven.

Nog geen reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!