Influencers; pure zelfverheerlijking of online toevoeging?

We lopen over het strand. De zon zakt langzaam in de zee. ‘Where are you going next?’ hij kijkt mij aan. ‘No idea, maybe Ibiza or Tuscany. Nothing planned yet’ antwoord ik. ‘Your life is awesome Chloe’. Ik lach. ‘Lets watch the sunset’ zeg ik. Ik ga zitten in het zand. Hij gaat naast mij zitten. ‘You don’t want to drink cocktails? We can take nice pictures of it’. Ik schud mijn hoofd. ‘No, let’s stay here’. Ik leg mijn hoofd op zijn schouder en dommel weg op het geluid van de golven van de zee. Dan tikt hij mij aan. ‘Can you maybe take a picture of me while I am watching the sunset?’ Ik ben verbaasd en vraag mij af waarom hij dit wilt. ‘Why? Sorry but you screw up the moment’. Hij kijkt verbaasd. ‘I also want to be an influencer one day. Therefore I need to post’. Ik zucht, sta op en probeer de goede foto angle voor hem te zoeken. 

Iedere dag vraag ik mij het af. Waarom wil iedereen influencer worden? Is het omdat ze echt iets willen toevoegen aan deze (online) wereld of is het puur zelfverheerlijking? Influencers. Ze poppen als paddestoelen uit de grond. Ik begrijp het volkomen want op het eerste oog lijkt het allemaal super easy. Volgers en likes vergaren (of kopen) om vervolgens gratis spullen, kleding en misschien wel vakanties binnen te harken.

 Influencers; pure zelfverheerlijking of online toevoeging?

Gratis spullen, kleding en vakantie binnen harken noemt men marketing technisch ook wel barteren. Barteren; een vorm van zaken doen waarbij niet wordt betaald in geld. Het is een droom voor velen!

Zo was het waarschijnlijk ook een droom van de jongen op het strand en met hem duizenden andere jongeren. Allemaal beginnen ze met het creëren van het perfecte Instagram account. Ik verbaas mij er regelmatig over hoeveel meiden er tussen de 20 en 25 jaar op Instagram zitten en meer dan 10K volgers hebben. Ze eten een avocado toast bij George W.P.A, dragen een hippe cateye bril en slurpen freakshakes bij The Corner Bakery weg. Allemaal denken ze uniek te zijn, maar uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde.

Als iemand mij iets gratis aanbiedt wil dat niet automatisch zeggen dat ik alleen maar lovend schrijf.

Even terug naar dat barteren. Als iemand mij iets gratis aanbiedt wil dat niet automatisch zeggen dat ik alleen maar lovend schrijf. Ik zou het nooit geheel afkraken, want anders was ik er helemaal niet mee in zee gegaan. Echter zie ik een kritische noot of een verbeter punt op iets als geen enkel probleem in mijn artikel. Ik denk oprecht dat iemand veel sneller ergens gaat eten, slapen of degelijke als je gewoon eerlijk bent in plaats van dat je zegt OH MY GOD, dit is het beste wat mij ooit is overkomen.

Lees ook:  Door angst bleef ik in mijn veilige comfortzone

Een week geleden kreeg ik de vraag of ik in ruil voor 3 kleding items (totale verkoopwaarde 60 euro), maar liefst 8 stories en 3 instagram foto’s wilde plaatsen. Naast dat we totaal niet ruilde met dezelfde waarde (wat mij ergens nog niet eens zoveel uitmaakte, want ik vond de kleding leuk), vroeg ik mijzelf ook af of mijn volgers op acht f*cking instagram stories van hetzelfde merk zitten te wachten.

Ik zit er niet op te wachten om volgers kwijt te raken om mijzelf maar te kunnen verheerlijken met gratis kleding.

HOU DIE KLEDING MAAR.. is wat ik dacht. Ik zit er namelijk niet op te wachten om volgers kwijt te raken om mijzelf maar te kunnen verheerlijken met gratis kleding. Maar niet iedereen denkt er zo over. Een paar maanden geleden kreeg ik een berichtje van een influencer met de vraag of ik nog een hotel in Londen wist die graag met bloggers/influencers/vloggers werkte.

Ze schreef dat ze al een nacht had gecoverd, maar dat ze graag twee nachten in Londen wilde blijven. Ik adviseerde haar om een extra nacht te regelen om zo meer de feeling van het hotel te krijgen. Hierdoor zou ze ook een kwalitatief beter artikel kunnen schrijven of een mooiere video kunnen maken.

Het was tenenkrommend en of haar volgers daar nou echt op zaten te wachten?

Op de vraag voor een extra nacht had het hotel haar een nee gegeven. Uiteindelijk vond ze een ander hotel en prees ze beide, alsof ze een miljoen had gewonnen, de hemel in. Zelfs de WC’s van beide hotels nam ze mee in haar lovende roomtour. Het was tenenkrommend en of haar volgers daar nou echt op zaten te wachten? Who cares toch? Zij sliep tenminste twee nachten gratis in Londen.

 Influencers; pure zelfverheerlijking of online toevoeging?

Ik probeer het altijd anders aan te pakken. Als ik met een merk, bestemming of degelijke in zee ga dan wil ik er echt alles over weten voordat ik er iets over schrijf. Ik kijk documentaires om bepaalde dingen over een cultuur of land beter te begrijpen of zoek nog even alle adressen op van bepaalde (diner of shop) spots die ik vind tijdens een persreis.

Lees ook:  Mijn leven en Instagram hebben niks met elkaar gemeen

In 2017 was ik een paar dagen op Malta. Na 4 dagen het hele eiland te hebben gezien, kamde ik na de trip ook nog even het hele eiland online uit. Dit om te kijken of ik niks gemist had. Misschien vond ik nog wel iets leuks wat ik mee kon nemen in mijn artikel.

 Influencers; pure zelfverheerlijking of online toevoeging?

Maar zo verbleef ik ook maar liefst 6 dagen op een camping in Italie om dat typische “glamping” gevoel te ervaren. Zes dagen klinkt veel, maar in deze dagen verkende ik ook de omgeving om daar een extra artikel aan te wijden. Als een van mijn volgers nu naar deze camping gaat weet hij of zij ook meteen waar ze moeten zijn in de omgeving.

Door langer ergens te verblijven heb ik veel meer rust om content te creëren.

Door langer ergens te verblijven heb ik veel meer rust om content te creëren, kan ik op mijn gemak dingen opzoeken, nogmaals ergens heen gaan om hierdoor een veel inhoudelijker artikel te schrijven. Dit levert niet alleen voor mijn volgers meer op, maar uteindelijk ook voor het merk.

Maar hoeveel moeite doet de huidige influencer tegenwoordig nog? Maakt het hem eigenlijk uit wat hij of zij opschrijft of laat zien? Gaat het de influencer niet alleen maar om snelheid. De snelheid die in deze individualistische maatschappij de normaalste zaak van de wereld lijkt te zien.

Hoeveel moeite doet de huidige influencer tegenwoordig nog?

We willen maar al te graag veel likes en volgers en denken dan heel snel beroemd en uiteindelijk rijk te kunnen worden. Zo laat de Westerse wereld het toch ook aan ons zien? Als je zapt op tv komt er altijd wel weer een spelprogramma voorbij waar je veel geld kan winnen of een of andere tv show waar je bekend mee kan worden. Bekend en rijk worden, iets wat vandaag de dag voor het oprapen lijkt te liggen maar wat moeilijker dan ooit blijkt te zijn…Met de huidige snelheid is iets namelijk ook veel sneller over de datum…

Op de hoogte blijven?

MELD JE AAN VOOR DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

We spammen niet!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Dit is Chloe!
Chloe (34) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt enorm van reizen en wil op een gegeven moment naar Spanje verhuizen. Op dit moment woont ze nog in een knusse studio in Amsterdam en probeert daar een gezonde balans in de welbekende rat race te vinden.

18 reacties

  1. Heerlijk stuk om te lezen! Ik ben zelf ook actief met Instagram en bloggen, maar doe dit puur omdat ik het leuk vind. En komt er iets van een samenwerking voorbij wat ik echt leuk vind en bij mij past zou ik er misschien mee in zee gaan. Maar voor nu schrijf en post ik wat ik zelf leuk vind

  2. Hey Cloe,
    Wat een leuk artikel en ik ben het grotendeels met je eens! Net als jou probeer ik het altijd anders aan te pakken en écht toegevoegde waarde te bieden voor een bedrijf (bij mij voornamelijks hotels). Wat echter jammer is, is dat bedrijven veel te vaak kijken naar het aantal volgers in plaats van relevantie en kwaliteit. Dan wordt er over een tijdje weer gezegd dat influencer marketing niet werkt. Maarja… gewoon je eigen ding blijven doen en toegevoegde waarde blijven leveren!

    1. Hi Evy, bedankt voor je reactie. Precies dat! Ik moet zeggen dat ik 40K volgers heb op Instagram en dat mij dat wel inderdaad helpt.. Echter vind ik sommige bloggers/influencers zo slecht qua informatie over een bepaalde bestemming of productie.. het enige waar ze aan doen is naar mijn mening echt pure zelfverheerlijking.. LOL! X

  3. Ik probeer de bestemming centraal te zetten, ikzelf ben maar een figurant in het reisverhaal. Bij veel influencers staan zijzelf centraal. En veel geloofwaardigheid levert dat niet meer op.

    1. Helemaal waar, al moet ik zeggen dat op Instagram je mij wel veel terug ziet (werkt toch beter).. maar probeer regelmatig ook zonder mij dingetjes te posten.. Op de site gaan de reisartikelen altijd inderdaad alleen over de bestemming. Bedankt voor je reactie! 🙂

      1. Mooi geschreven!
        Ik herken dit artikel en ben zelf actief op Instagram als dove blogger /soloreizen als hobby gecombineerd met filatelie en andere hobby’s om andere doven te stimuleren om zelf te ondernemen en niet op mee op te gaan met massatoerisme.
        Kreeg ook aanbiedingen om extra volgers bij te nemen of backpack te promoten. Ik heb dat geweigerd omdat ik liever mezelf wil blijven. Helaas heb ik zo’n iemand gekend als influencer. Haar karakter was in verloop van tijd veranderd, dat de vriendschap niet op leuke manier beëindigd was.
        Gewoon jezelf blijven hoe veel volgers je hebt. Ze zullen je aannemen zoals je bent.

  4. Geweldig artikel! Ben het helemaal met je eens zeker wanneer je zegt: “Allemaal denken ze uniek te zijn, maar uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde.” Dat is echt zooo waar! Uiteindelijk geniet je ook vaak niet meer van het moment zelf, zoals je het voorbeeld aanhaalt in het begin van je artikel en dat is heel jammer.

    1. Hi Jill, bedankt voor je reactie.. Ik ben vooral na mijn reizen door India enorm veranderd. Geniet hierdoor veel meer van het moment. Wat mij dan ook opvalt is dat dat in Nederland en andere Westerse landen bijna niet gebeurt. Iedereen zit in zijn telefoon. Voor mij is het werk (waar ik mij echter niet altijd achter wil verschuilen) maar het meest bizarre vind ik nog wel stelletjes in de kroeg of in een restaurant die constant op hun telefoon zitten. Waarom? Het zijn toch nog steeds de kleine dingen die het doen in het leven? Nogmaals dank! Ik hoop dat je deze website en mijn columns blijft volgen. Liefs Chloe X

  5. Hi Chloe goed stuk en zeker met je eens. Omdat ik je zover ik je van insta ken, altijd eerlijk & puur overkomen en daarom lees ik graag je artikelen over plekken waar je naar toe ben geweest. En zou er dan evt zelf ook naar toe gaan. I.p.v. een influencer die over alles maar lovend is en altijd maar het perfecte plaatje wil. Ik vind dat maar ‘vermoeiend’ haha en kijk liever naar mensen die zichzelf zijn xxxx

  6. Hallo Chloë,

    Je geeft af op de ‘snelheid’ van publiceren bij anderen. Daarin geef ik je gelijk. Maar als je over anderen stukjes gaat schrijven moet je natuurlijk ook zorgen dat je je eigen tekst even nakijkt. Je vergeet bepaalde letters, schrijft soms zelfs de verkeerde letters (lijkt te zien…?) en ‘hij wilT’ staat ook niet echt professioneel.
    Kortom: neem zelf ook de tijd. En als je bloggend je invloed wil uitoefenen op anderen, moet je je Nederlands natuurlijk wel beheersen..
    Succes!

    Bas.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *