Plant B maakt ‘goede voornemens’ gemakkelijk vol te houden

Consuminderen en milieubewust bezig zijn tegenover een steeds groter wordende kapitalistische maatschappij waarin Black Friday hoogtij viert. Hoe denkt deze generatie over dit soort onderwerpen en kunnen zij een bijdrage leveren aan de milieukwestie vanuit het kleine kikkerlandje? In deze interviewreeks ga ik het gesprek aan met jongeren en ondernemers die deze kwestie overdenken en praat ik over hun initiatieven en ideeën. Want kunnen wij dit probleem oplossen of zijn wij enkel een druppel op een gloeiende plaat? 

Een paar weken geleden ontdekte ik tijdens de Culi Perslunch Plant B, een Amsterdamse food start-up opgericht door Myrthe van der Vlis, Maarten Gomes en Joost Esser. Plant B verkoopt online diepgevroren vegan kant-en-klaar maaltijden en bezorgd deze ingevroren aan je deur. 

Het concept is ideaal voor de huidige generatie; wel verantwoord en duurzaam willen eten, maar weinig tijd of zin om heel veel moeite te doen (de ietwat luiere idealisten onder ons). Of de dag nou anders gaat dan gepland of een meeting uitloopt, geen probleem, want met Plant B heb je altijd een gezonde en verantwoordelijke maaltijd achter de hand. De maaltijden zijn namelijk in de vriezer minimaal 6 maanden en in de koelkast tot 6 dagen houdbaar. 

Momenteel bestaat het Plant B menu uit: de Indian Curry, Pad Thai, Chili con Amor, Comfy Sweet Potato, Dan Dan Noodles, Soba Satay, Red Dragon, Italian Stallion, Taj ma Dahl, Pumpkin Paradise en Golden Risotto.

Een week lang probeer ik de maaltijden en ook ik ben fan. Om meer te weten te komen over Plant B, de geschiedenis van het merk, maar ook de toekomst besluit ik Joost, medeoprichter en verantwoordelijk voor marketing, eens te bellen. 

Want, is plantaardig eten de toekomst?

‘Joost, leuk om eindelijk een van de oprichters achter Plant B te spreken! Mijn eerste vraag; wanneer is het idee van plantaardig eten en de wereld te verbeteren bij jou ontstaan?’ 

‘Ik heb altijd interesse gehad in de natuur. Het beste cadeau op mijn tiende verjaardag was dan ook een abonnement op de National Geographic. Maar, de film Cowspiracy: The Sustainability Secret heeft mij echt wakker geschud. Hierdoor werd ik aan het denken gezet over het duurzaamheidsvraagstuk. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat er zoveel water te pas komt bij het productieproces van kaas. Meer en meer dook ik in de bio-industrie om uiteindelijk het besluit te nemen om plantaardig te gaan eten. 

Het grappige is dat zowel Maarten, Myrthe en ik, afzonderlijk, allemaal op onze eigen wijze, op zoek naar manieren om, onze irritaties, qua beter omgaan met de planeet, op te lossen. Alle drie geloven we enorm in plantaardig eten en willen we graag de iets wat luie idealist inspireren om dit ook te gaan doen. Met Plant B bieden we makkelijkst mogelijke vorm aan; bevroren, kant-en-klaar, maar toch gezond. Het product wordt daarbij betaalbaar gehouden, daarmee hopen we iedereen te verwelkomen aan onze tafel.’

Lees ook:  Gerrard Street maakt zero-waste headphones met levenslange garantie

‘De echte mindshift begint wanneer je van planten de held van elke maaltijd maakt, schrijf je in een artikel. Maak je nu van planten de held met Plant B?’ 

‘We doen dit zoveel als we kunnen. Maar we beseffen ook dat nieuwkomers willen bedienen, we in sommige maaltijden vleesvervanger moeten blijven aanbieden (dit doen we bijvoorbeeld met het gerecht: Soba Satay Rainbow Noodle). We zijn hiervoor opzoek gegaan naar de mooiste meest natuurlijke vorm van vleesvervanger.

Misschien leuk om over een van de meest schattige gebaren van mijn moeder te vertellen. Ooit kreeg ik van haar het boek ‘Koken zonder vlees’. In de Westerse wereld kunnen we vlees maar niet los laten. Al begrijp ik dat wel hoor. Ik vond stoppen met roken redelijk makkelijk, maar stoppen met vlees eten vond ik lastiger. Er waren bepaalde vleesmomentjes die in mijn achterhoofd blijven zitten. Zo heb ik nog heel lang aan die lekkere caesar salade gedacht.

Als je een kookboek uit India koopt komt daar sporadisch een kip en visgerecht voorbij, de rest is allemaal vegetarisch. De kracht zit hem in de focus. Wat je aandacht geeft dat groeit. Hier leggen we soms teveel focus op wat niet mag, in plaats van op wat wel mag.

Geloof mij wat je allemaal niet kan doen met bloemkool en aubergine dat is echt mindblowing. Daar kan uiteindelijk geen ceasar salade tegenop.’ 

‘Ik was positief verrast door de prijs van 7,49 euro per maaltijd. Het is niet enorm prijzig voor een plantaardig en gezonde maaltijd. In de supermarkt schrik ik namelijk regelmatig van de prijzen als ik gezond wil eten. Zijn jullie expres zo laag gaan zitten?’

‘Daar is heel bewust voor gekozen. We willen niet dat ons product alleen, voor bewijs van spreke, betaalbaar is voor de ‘Grachtengordel’. Wij zijn even duur als een happy meal, zodat de prijs voor iedereen behapbaar is. Anders gaat het hele concept van Plant B gewoon niet werken. Al moeten we natuurlijk wel volume gaan draaien, omdat de marge laag is. Maar daar geloof ik wel in!’

‘Jullie bieden ook een abonnementsvorm aan, kun je hier meer over vertellen?’

‘Ja zeker, als je het product eenmalig koopt betaal je per maaltijd 8,33 euro. Kies je voor een abonnement, die je op kan zeggen wanneer je wilt en de frequentie zelf bepaalbaar is, dan betaal je 7,49 euro. Goed om te weten is dat we niet per maaltijd verkopen, maar altijd in dozen vanaf zes maaltijden. Naast dat bevroren logistiek voor een maaltijd enorm duur is, is het ook niet duurzaam.’ 

‘Ik las op Plant B dat jullie vinden dat foodbedrijven krampachtig proberen het oude systeem draaiende te houden. Wat bedoel je hier precies mee en hoe maakt Plant B het verschil?’

De bio-industrie is een kapot systeem. Het zou veel beter werken om echt een relatie op te bouwen met je leverancier. Als merk is het zo belangrijk om een verhaal te vertellen, het verhaal waar je product vandaan komt en geproduceerd is. De groothandel waar wij onze producten halen is enorm lokaal gefocust, wat prettig werkt. 

Lees ook:  Onderneemster Willa stoft saai imago van duurzame mode af.

Iets anders wat in onze optiek fout gaat is de voedingswaarde van veel maaltijden/producten beneden peil zijn. Zo zijn de meeste kant en klaar maaltijden in de supermarkt gepasteuriseerd en met veel zout en e-nummers bewerkt. Alles om bederfelijke producten maar langer houdbaar te maken. Door deze houdbaarheids technieken verliest een maaltijd zijn micro voedingswaarde. Er blijven slechts wat koolhydraten, vezels en eiwitten over. Efficiëntie is een grote kracht van ons land, maar ook onze grote valkuil.’

‘In deze interviewreeks vraag ik mij af of wij, deze generatie nog wel een steentje bij kunnen dragen. Het nieuws is soms zo negatief, het einde van wereld lijkt nabij. Hoe denk jij hier zelf over?’

‘ We zijn momenteel niet het gidsland wat Nederland graag verkondigd te zijn. We kunnen niet het gidsland worden, Maar we kunnen als piepklein land wel proberen om zelf het goede voorbeeld te geven. Als wij in Nederland massaal met de natuur gaan leven ipv onszelf daarboven te plaatsen dan is dat rete inspirerend. De jongeren in China kijken nog steeds naar trends uit het westen. Daar zit heel veel waarde in. Wij kunnen inspireren, dat zit in onze aard. 

Hoe authentieker je bent, hoe minder boos je word en hoe meer je kan gaan inspireren. Ik geloof erin dat de veerkrachtigheid van de mens er voor gaat zorgen dat we een oplossing gaan vinden voor de put die we in een rap tempo voor onzelfs aan het graven zijn.’ 

‘Laatste vraag, Plant B heeft als doel om vóór het einde van 2022 geheel klimaat positief te zijn. Gaat dit lukken?’

‘We hebben inderdaad de ambitie om eind 2022 klimaat positief te zijn. Ik zeg dat altijd, maar dit wordt wel een lastige klus. De duurzame voedselindustrie is erg gecompliceerd en soms weten we gewoon te weinig. Maar het is altijd goed om een bepaald doel voor ogen te houden.Het zou zo mooi zijn, symbolisch bijna, als de wereld een stukje beter wordt gemaakt met elke gegeten Plant B maaltijd. We hebben nog een lange, maar zeker leerzame weg te gaan.’ 

Vragen over Plant B? Stel ze gerust hieronder in de reacties! Blijf op de hoogte via Facebook!

Op de hoogte blijven?

MELD JE AAN VOOR DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

We spammen niet!

Chloë Sterk

Chloe (32) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in een knusse studio Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.