Pieter Pot maakt verpakkingsvrij boodschappen doen makkelijk voor iedereen.

Consuminderen en milieubewust bezig zijn tegenover een steeds groter wordende kapitalistische maatschappij waarin black Friday hoogtij viert. Hoe denken jongeren over deze onderwerpen en kunnen zij een bijdrage leveren aan de milieukwestie vanuit het kleine kikkerlandje? In deze interviewreeks ga ik het gesprek aan met jongeren die deze kwestie overdenken en praat ik over hun initiatieven en ideeën. Want kunnen wij dit probleem oplossen of zijn wij enkel een druppel op een gloeiende plaat?

Tijdens mijn dagelijkse scroll sessie op Facebook stuit ik op een filmpje. Het is een crowdfunding video voor Pieter Pot. Ik zet hem aan. ‘Al dat onnodige plastic afval dat zich opstapelt in de keuken. Herken je dat? Super lastig om te voorkomen vonden wij. En daarom vroegen wij ons af, kan het niet makkelijker en leuker zonder al dat verpakkingsafval. Daarom zijn wij Pieter Pot gestart. De allereerste circulaire online supermarkt van Nederland.’ Galmt het door mijn woonkamer.

Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt eigenaren Pieter Pot - verpakkingsvrij boodschappen

Ik kijk het hele filmpje aandachtig af en wil hier graag meer van weten. Via Instagram kom ik met een van de oprichters Jouri Schoemaker in contact.

‘Ik val maar meteen met de deur in huis, hoe is het idee van Pieter Pot ontstaan?’

‘Het idee van Pieter Pot is iets meer dan een jaar geleden ontstaan. Mijn bedrijf Shake-on, wat ik ongeveer 5,5 jaar geleden heb opgestart, is een lopend bedrijf geworden. Ik begon echter mijn drive te missen, mijn grootste toegevoegde waarde zit in iets van 0 naar 1 brengen. Ik vond het wel weer eens tijd voor iets nieuws en wilde tegelijkertijd ook meedoen aan een duurzamere wereld. Een half jaar lang ben ik gaan brainstormen met vrienden. De grote vraag was hoe ik duurzaamheid als ondernemer aantrekkelijk kan maken voor de consument. Ik zocht heel bewust naar iets waar nog een bijdrage qua duurzaamheid aan geleverd kan worden. Uiteindelijk is daar dit initiatief uitgekomen.’

‘Dit initiatief, vertel wat is Pieter Pot?’

‘Pieter Pot is de eerste circulaire online supermarkt van Nederland. Op dit moment bieden wij nog niet het hele assortiment, maar alles wat in de voorraadkast kan, zoals noten, ontbijtgranen, olijfolie, koffie, thee, koekjes en ga zo maar even door, kun je bij ons bestellen. Er zijn drie maten in de potten (S,M,L) die besteld kunnen worden. Heb je een bestelling geplaatst dan worden de gevulde potten een dag later in de avond bij jou bezorgd. Ons concept is ideaal voor tweeverdieners zoals elke online supermarkt, omdat dat tijd voor ze scheelt. Daarnaast is bezorging in de avond fijn, want dan zijn consumenten meestal thuis. Op iedere pot zit statiegeld. Bij de volgende bezorging, neemt de bezorger je lege potten weer mee terug en krijg je je statiegeld terug in de vorm van een waardebon.’

Lees ook: Tom zeilde met de sailing taxi de wereld over opzoek naar een milieuvriendelijke ski.

‘Hoe heb je dit hele idee uiteindelijk tot een succes weten te maken?’

‘Pieter Pot heb ik samen opgestart met Martijn Bijmolt. Beide hebben we ons spaargeld in dit project gestopt. Dit was natuurlijk even spannend, maar risico’s nemen hoort bij ondernemen. Continue testten we het product, we moesten namelijk zeker weten of het in de praktijk ook ging werken en of de consumenten het ook echt willen doen.

We kochten voor onze eerste testfase potten bij de Ikea en bestempelde een kamer in mijn huis als warenhuis. Vanuit hier gingen we aan de slag. We bouwden een simpele website en investeerde steeds kleine beetjes in Pieter Pot. Rotterdam werd onze eerste afzetmarkt. Als er een bestelling binnen kwam bezorgden wij die in eerste instantie ook zelf. Het werd een succes.

Jouri Schoemaker Pieter Pot - verpakkingsvrij boodschappen

Om Pieter Pot landelijk uit te rollen hadden we meer geld nodig en daarom besloten we een crowdfunding op te richten. We genereerde geen 150.000 euro, maar, maar liefst 300.000 euro. De daarbij komende vraag van online bestellingen, mede door het Coronavirus, hebben wij besloten om dit landelijke traject sneller uit te rollen dan gepland. Als het goed is kan er vanaf april landelijk besteld worden bij Pieter Pot. Bijkomend voordeel is dat we hierdoor ook weer meer mensen die nu thuis zitten weer aan een baan kunnen helpen.’

‘Wow, dit klinkt als een groot succes. Waarom werden jullie wel een succes en de verpakking vrije supermarkten in 2015 niet?’

‘Pieter Pot en de verpakkingsvrije winkels dienen hetzelfde doel. Beide willen we graag minder plastic gebruiker. Echter kostte het winkelen bij een verpakkingsvrije winkel voor mensen nog te veel moeite. Weetje, er is een verschil wat mensen willen en wat ze doen.

In 2015 riepen mega veel mensen we willen duurzamer boodschappen doen. maar toch deed niemand het! Mensen vinden het blijkbaar te veel moeite om met een eigen potje naar een winkel gaan. Alleen de echte die-hards doen dat en in alle eerlijkheid dat ben ik zelf ook niet.

Jouri Schoemaker Pieter Pot - verpakkingsvrij boodschappen

Als ondernemer moet je het de consument makkelijker maken. In 2015 bleek dat mensen dus duurzamer boodschappen doen wel wilden, maar het moet dan niet teveel tijd, moeite en vooral geen extra geld kosten. Hierop speelden wij in. Pieter Pot bereikt niet alleen die-hards eco warriors. Door het een bezorgservice te maken waarbij niemand hoeft te sjouwen met potjes en de prijzen hetzelfde zijn als in de regulier supermarkt bereikt Pieter Pot ook de gemiddelde consument. Juist dat maakt Pieter Pot een succes!’

‘Duurzaamheid, het blijft een interessant topic. Kunnen wij de wereld nog redden?’

‘De overheid kan zeker een grote impact halen. Het was een zeer goed initiatief om de consument te laten betalen voor plastic tasjes. Dat heeft echt een enorm groot effect gehad. Maar uiteindelijk gaat de overheid te langzaam. De overheid moeten alles onderzoeken en beslissingen gaan over diverse schijven.

Wij als ondernemers kunnen veel sneller handelen en kunnen de consument  laten bewegen. Maar, een duurzame businesscase kan alleen gezond zijn als het product ook goed is. Een succesvol voorbeeld is Tony’s Chocolonely. Zij strijden voor een 100% slaafvrije chocolade. Om de consument het product te laten kopen, maakte Tony’s vernieuwende en vooral lekkere smaken. Zij waren de eerste met de smaak karamel/zeezout. Als ondernemer moet iets aanbieden wat chill is, breng oplossingen die de consument verleiden zonder dat het alleen maar om duurzaamheid gaat.

Wil je als consument iets doen aan een betere wereld, dan adviseer ik om voor duurzame merken/bedrijven te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een Swapfiets, Fairphone, De Vegetarische Slager, Peerby (huren bij je buren) of Gerrard Street (circulaire headphones). Daarnaast is een heel groot advies aan iedereen: probeer minder te vliegen, al begin je maar met 1 keer minder vliegen. Ik heb mijzelf ook voorgenomen om niet meer te vliegen. Mijn ouders wilden graag met het vliegtuig naar St.Petersburg voor een weekend trip, maar ik enthousiasmeerde ze voor een treinreisje naar Londen. Net zo leuk, maar wel veel beter voor het milieu.’

‘Pieter Pot staat in Nederland op de kaart, what’s next?’

‘Pieter Pot is wereldwijd de enige circulaire online supermarkt, dus we willen het graag gaan uitrollen naar België en Duitsland. In België zijn de verpakkingsvrije winkels succesvoller, dan ze ooit in Nederland waren, maar deze zitten niet in de buitenwijken. Voor dit project zijn we nu bezig om investeerders te zoeken.

Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt eigenaren Pieter Pot - verpakkingsvrij boodschappen

Lees ook: Onderneemster Willa stoft saai imago van duurzame mode af.

Daarnaast willen we in de toekomst gaan werken met een smart jar (slimme pot). Deze potten geven aan als je product bijna over de datum is en je krijgt online recepten die je kan maken met de producten die je in huis hebt. In de toekomst is het de bedoeling dat je gewoon naar de AH om de hoek gaat, en daar in alle schappen je favoriete (merk)producten kunt kiezen, maar dan in een Pieter Pot pot! Dus wij gaan zorgen (dit jaar beginnen we een eerste samenwerking) dat we met alle grote merken samenwerken en hun producten in onze potten aangeboden worden in de reguliere supermarkten. Zo maken we echte impact.’

Vragen over Pieter Pot? Stel ze gerust hieronder in de reacties! Meer weten over de eerste circulaire online supermarkt? Check dan de website van Pieter Pot hier. Blijf op de hoogte via Facebook!

Chloë Sterk
Chloë Sterk

Chloe (30) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP