Paulien onderneemt duurzaam en sociaal met ‘O My Bag’

Het tassenmerk O My Bag. Ondanks dat ik, back in the days, tijdens mijn fashion-blog periode, constant bezig was met mode kende ik het merk tot voor kort nog niet. Daar kwam verandering in toen ik werd uitgenodigd voor de opening van hun nieuwste winkel aan de Wolvenstraat (De 9 Straatjes) in Amsterdam. Het merk bestaat dit jaar ook nog eens 10 jaar dus extra reden voor een feestje. 

Tijdens het feestje, kom ik in gesprek met de eigenaresse Paulien Wesselink. Onder het genot van een drankje vertelt ze over het merk en laat ze mij een paar tassen uit de huidige collectie zien. Naast dat ik groots fan ben van de Beck’s Bum Bag (een fanny pack gemaakt van eco-vriendelijk leer – zie foto hieronder) is er iets anders waar ik heel enthousiast van word. Alle tassen worden geprobeerd in India. 

Wie mij kent en of mij al langer volgt weet dat ik groots fan ben van dit land. In 2018 en 2019 reisde ik maar liefst drie keer naar India en ik kan niet wachten om weer terug te gaan. Ondanks dat je het niet zou verwachten, want India is ergens ook goor, vies en vooral heel druk, heeft het land iets magisch. 

Als ik enthousiast over India begin te vertellen begrijpt zij mij wel. Niets voor niets heeft ze voor India als productieland gekozen. Omdat ik meer wil weten over O My Bag, de duurzame productie en haar visie op een betere wereld vraag ik haar of we een interview kunnen inplannen.  Nog geen week later, net voordat ze ook nog even de Veuve Clicquot Bold Future award in de wacht sleept, ontmoet ik haar in het Soho House Amsterdam. 

‘Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, hoe ontstond het idee van O My Bag?’ 

‘Ik heb geschiedenis gestudeerd en wilde eigenlijk VN-diplomaat worden. Ontwikkelingswerk heeft mij ook altijd getrokken. Die wereld wilde ik dus wel in. Tijdens mijn stage bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken kwam ik erachter dat ik het werk heel interessant vond, maar dat ik toch iets miste. De slogan ‘support trade not aid’, die ik hoorde tijdens een college, plantte bij bij mij het ondernemerschap zaadje. 

Ik wilde een product op de markt brengen die door lokale gemeenschappen gemaakt werd. Bij ontwikkelingshulp betreft het vaak alleen maar geven, maar bij internationale handel is deze relatie vaak veel meer gelijkwaardig. Dat was ook wat ik wilde bereiken met mijn merk. 

O My Bag eigenaresse Paulien Wesselink

Tassen heb ik altijd leuk gevonden. Het is een happy purchase, die je iedere dag bij je draagt. Samen met een vriendin begonnen we te brainstormen. We wilden een klassieke tas, die lang mooi zou blijven en ook qua stijl lang mee zou gaan. 

‘Dirty Harry’ was ons eerste model. Het moest een tas worden die je zowel voor je werk kan gebruiken, maar ook mee kan nemen naar een restaurant. Het was april 2010 toen we de KVK binnenstapten. We hadden overigens op dat moment nog niks concreets qua producenten of dergelijke. 

Lees ook:  Stylist Danie Bles

‘Maar hoe kwam je dan in India terecht en waarom juist voor dit land gekozen?’ 

‘In de zomer van 2010 besloten we een reis langs fabrieken, in zowel Indonesië als India, te gaan maken. Het merk Fab. en Budha to Budha waren toentertijd erg populair en zij produceerde in Indonesië. India staat bekend om zijn leerexport en veel tassen komen hier vandaan. 

Het werd een fantastische reis. Juist doordat we contact hadden met de producenten kregen we echt een kijkje hoe het leven bij de locals er aan toe gaat. Dit vond ik zo bijzonder om mee te te mogen maken. 

Uiteraard had de reis ook zijn keerzijde. Op 25-jarige leeftijd was het een hele uitdaging. Naast dat we meteen last hadden van bed bugs en buikgriep waren de productenten echt niet allemaal even betrouwbaar en vielen de samples minder mooi uit dan gedacht.

Ik weet nog heel goed dat we heel graag in India mee wilde met een producent. Sluipend en kruipend, door de smalle straatjes, kwamen we op een geven moment uit in een hele kleine ruimte. Hier zaten mannen in een rommelig hok op hun hurken portemonneetjes te maken. Dit was voor mij echt een enorme eye-opener. 

productie foto in India 2011

Uiteindelijk bezochten we 15 productenten en leerlooierijen. Er ging veel vervuiling gepaard, de arbeidsomstandigheden waren ook niet altijd even best en onze missie bleek lastiger dan gedacht. 

Eenmaal thuis besloot ik alleen verder te gaan, omdat mijn vriendin het toch niet helemaal meer zag zitten. Ik besloot mij vervolgens meer te gaan verdiepen in leerfabrieken en de leerindustrie. Langzaam maar zeker kreeg ik een netwerk in Nederland. Zo ontmoette Hans Both, onder andere werkzaam in de leerindustrie in India en vloog zo uiteindelijk in april 2011 weer terug naar India om EMA (Equitable Marketing Association), een fairtrade organisatie, te bezoeken.

Paulien Wesselink  in India bij  EMA (Equitable Marketing Association), een fairtrade organisatie

Deze organisatie ligt op twee uur rijden van Calcutta en is een coöperatie. Ze nemen onder andere mensen met een handicap aan, vrouwen die weduwe zijn geworden en of door hun man zijn verlaten. Daarnaast werken ze met goede arbeidsomstandigheden en alles is heel transparant. Dit vind ik een enorm fijne werkwijze en besloot daarom de eerste O My Bag collectie hier te produceren.’

‘Inmiddels zijn de tassen al zo’n 10 jaar op de markt. Wat is er veranderd en hoe onderscheid het merk O My bag zich van andere merken?’ 

‘Zo’n 10 jaar geleden wilden we in de mode-industrie meer duurzaamheid brengen en dat is wel gelukt. In vergelijking met toen is er zoveel verbeterd. Onderscheidend is dat al onze tassen in een kleine gemeenschap in India worden gemaakt. Vaak denken mensen dat een hoogwaardig product alleen in Italië kan worden gemaakt. O My Bag bewijst dat dat niet zo is, want ook wij verkopen onze producten gewoon in De Bijenkorf. 

vegan appelleren apple leather tas - O My Bag

Daarnaast zijn onze tassen plantaardig gelooid, chloorvrij en proberen we steeds meer nieuwe duurzame productiemogelijkheden voor onze tassen toe te passen. Iets waar we nu mee bezig zijn is de productie van een tas van appelleer. Hoe cool is het om een afvalproduct van de fruitindustrie weer nieuw leven in te blazen door middel van een appelleren tas.’ 

Lees ook:  Nanne was er klaar mee en trok de stekker uit haar Instagram leven

‘Wow, erg innovatief! Over de Bijenkorf gesproken; naast dat jullie in verschillende winkels verkopen en al een winkel hebben in de Pijp besloten jullie ook nog een nieuwe winkel in De 9 Straatjes te openen. Was een winkel niet genoeg?’

Op dit moment zijn we verkrijgbaar in 27 landen en de grootste markt zit in Nederland, Duitsland en België. Het liefst willen we wereldwijd gaan verkopen. In De 9 Straatjes komen veel toeristen en voor onze merknaam is het dus erg goed om daar een winkel te hebben. 

Inmiddels zijn we een paar maanden open en zien we dat beide winkels prima naast elkaar kunnen bestaan. We verkopen dezelfde collectie, maar verkopen nu meer doordat de klant in De 9 Straatjes in vergelijking met De Pijp toch anders is.’

‘Het winnen van de Veuve Clicquot Bold Future award lijkt mij ook niet verkeerd voor jullie merknaam. Waarom had je volgens de jury gewonnen?’

‘Ja wat was dat een gave avond en ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen. O My Bag was volgens de jury en goed voorbeeld van sociaal en duurzaam ondernemen.

Winnaar Veuve Clicquot Bold Future 2021 Nederland Paulien Wesselink

We maken een positief verschil voor de wereld van morgen. Ook over het feit dat ik het merk op jonge leeftijd heb opgezet, niet heb overgenomen of iets dergelijks en het nu run, terwijl ik ook moeder ben van twee kinderen, waren ze ook enorm enthousiast.’ 

‘Power women dus, gefeliciteerd normaals! What’s next?’ 

‘Er staat nog genoeg op de planning hoor. Volgend jaar willen we onze eerste winkel in het buitenland openen. Het merk O My Bag is bekender in België dan in Nederland, dus een logische stap zou een winkel daar zijn.

We denken nu aan Brussel, Antwerpen of Gent. Op dit moment liggen we in 27 landen, maar in sommige landen hebben we maar een klein plukje van de markt. Ons uiteindelijke doel is meer winkels openen wereldwijd, van Tokyo tot Parijs en van New York tot aan LA.Natuurlijk hebben we ook een sociaal doel. Zo willen we in 2030 100.000 levens positief beïnvloed hebben. De teller staat op dit moment op 5800 mensen. Dus er is zoals je hoort nog genoeg werk aan de winkel’. 

Heb je nog vragen over Oh my Bag? Stel deze dan hieronder in de reacties! Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

Op de hoogte blijven?

MELD JE AAN VOOR DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

We spammen niet!

Chloë Sterk

Chloe (32) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in een knusse studio Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.