Door patronen los te laten kan ik gaan pieken in 2022

Het jaar 2021 zit er bijna weer op, het einde is in zicht. Van Anderzorg kreeg ik de vraag om terug te blikken op vorig jaar en hoe ik van plan ben om te gaan pieken in 2022.

Laat ik beginnen met afgelopen jaar. Mentaal en qua persoonlijke groei was dit voor mij een bijzonder jaar. In Tarifa, net voordat het jaar 2021 begon, werd ik mij bewust van mijn jarenlange zelfsabotage. De zelfsabotage die ik had gecreëerd om zo mijn sociale faalangst, die ik al vanaf kind had, te verbergen. Op deze manier hoefde ik die angst niet aan te gaan en had ik een veilige haven voor mijzelf gecreëerd.

De sociale faalangst en tekenen van het kleine meisje

Zo af en toe kwam dat kleine meisje en haar angst op verschillende manieren naar boven. De ene keer kon ik niet meer stoppen met huilen, terwijl ik het de andere keer heel erg benauwd kreeg of enorm moest hoesten. Vooral in grote gezelschappen, of bij belangrijke meetings (waarin ik onbewust mijzelf wijs maakte dat ik zou falen) had ik hier last van. 

Maar wat gebeurt er als je iets wegdrukt en niet oplost? Juist, dan blijft het terugkomen en wordt het uiteindelijk alleen maar erger. Na het schrijven van mijn eerste artikel over die onverklaarbare pijn besloot ik de angst er te laten zijn en mijn patroon te doorbreken om zo de angst uiteindelijk te kunnen overwinnen. 

Al kan ik je alvast vertellen dat wanneer je jarenlang een bepaalde pijn, angst of dergelijke wegdrukt en die opeens loslaat dat, dat enorm heftig kan zijn. Onderstaande foto, een behuild maar opgelucht gezicht, stuurde ik, een dag na het schrijven van het artikel, naar mijn ouders.

Gewoontes en patronen doorbreken tips voor persoonlijke groei in 2022

Toen mijn paspoort gestolen werd in Spanje (juni 2021 – bijna 7 maanden later) en dus letterlijk mijn oude identiteit van mij werd afgenomen besefte ik dat het de hoogste tijd was om naar huis te gaan. Maar, eenmaal in Amsterdam, raakte ik het eerste weekend alweer bijna verstrikt in mijn oude patroon. Amsterdam, niet geheel gek, activeerde dit patroon.

Het was dus nu echt aan mij om juist hier ook te durven zijn wie ik wil zijn en mijn gezonde gewoontes voort te zetten. In de maanden die volgde ging dat steeds een beetje beter. Ik stelde meer doelen, was liever voor mijzelf, mijn uitstelgedrag verdween, haalde deadlines, communiceerde beter en zelfs mijn benauwdheid verdween. 

Door het afgelopen jaar ben ik mij gaan beseffen dat extra goed voor jezelf zorgen op zowel mentale als fysieke manier enorm belangrijk is.

Door alsmaar te rennen raak je verwijderd van jezelf

De meeste onder ons (van onze generatie) hebben de neiging om alleen maar te rennen en nooit eens stil te staan. Hierdoor raak je verwijderd van jezelf. Je zoekt meer en meer manieren om steeds in beweging te blijven. Je hebt steeds meer nodig om iets te kunnen voelen of je verwacht steeds meer van jezelf, zonder dat het je resultaat oplevert. Je bent letterlijk van jezelf weggerend. Mijn advies is om eens te stoppen met rennen en echt stil te gaan staan. 

Uiteraard, begrijp ik dat dit hartstikke lastig is. Wanneer je namelijk verantwoordelijkheid gaat nemen voor jouw gedrag en dit wilt gaan veranderen bestaat de kans dat het niet meteen lukt. Het is op dat moment dan ook heel verleidelijk om heerlijk in je vertrouwde gewoontes (lees meer over mijn vlucht en gewoontegedrag) terug te vallen. Dit is immers een bepaald patroon met gewoontes, wat je, voor mij sprekend, al 32 jaar, hebt.

Lees ook:  Adrenaline zorgt voor een geluksgevoel of toch niet?

Tips om beter voor jezelf te zorgen in 2022 

Maar, geloof mij, ook jou gaat het lukken om beter voor jezelf te zorgen en te gaan pieken in 2022. 

Word jezelf bewust van triggers 

Iets wat heel belangrijk is, is om jezelf bewust te worden van triggers. Irritaties, boosheid of verdriet door bepaalde gebeurtenissen komen vaak voort uit ons onderbewuste. We tonen een bepaalde emotie en denken dan dat die emotie voortvloeit uit die bewuste gebeurtenis.

In werkelijkheid zijn deze gebeurtenissen vaak zogeheten triggers die oude emoties (van dat kleine meisje of jongetje) in je naar boven halen. Wanneer dit soort emoties naar boven komen is het belangrijk, maar ook heel spannend, om daar bij stil te staan.

Schrijf je gevoelens op 

Stel jezelf vragen en probeer antwoorden te vinden. Waarom huil je of waarom ben je nou echt geïrriteerd of boos en wanneer ging jij over je (metale) grens?

Gewoontes en patronen doorbreken tips voor persoonlijke groei in 2022

Dit ontrafelen kost tijd en het is belangrijk om jezelf die tijd ook te gunnen. 

Zorg dat je bij iemand terecht kan 

Het kan natuurlijk zo zijn dat het uiteindelijk niet lukt om alles alleen te doen. Het is dan handig om iemand in te schakelen. Ik wil je op je hart drukken dat naar een psycholoog of coach gaan helemaal niet raar of gek is en je je daar niet voor hoeft te schamen. 

Vooral in de beginfase was het voor mij fijn om met een ‘neutraal iemand’ te praten. Zelf ging ik aan de slag met Gerben van Mind the Body, echt een topper!

Kies een zorgverzekering die bij jou past 

Misschien wil je net als ik wel aan de slag met een coach of praten met een psycholoog. Wanneer we ouder worden hebben we zoals je vast wel gemerkt hebt andere zorg nodig. En, eerlijk is eerlijk, ieder jaar, vergeet ook ik, vaak door de decemberdrukte, kritisch naar mijn zorgverzekering te kijken. Vraag jij jezelf wel eens af of je huidige zorgverzekering en pakket eigenlijk nog wel passen bij wie je vandaag de dag bent?

Een paar weken geleden kreeg ik een pakketje van Anderzorg met een heuse panter kerstpiek en een vragen kaartspel. De piek, nu in mijn kerstboom, is een geheugensteuntje om, mentaal en fysiek, goed voor mijzelf te blijven zorgen en te gaan pieken in 2022. 

Ken jij Anderzorg Flex al? Dit, nieuwe, aanvullend zorgpakket bestaat uit een buitenland en ongevallenverzekering voor fysio, tand en zorg in het buitenland en last but not least geeft het je toegang tot de vier premium apps: Headspace, Fabulous, Sworkit en de FysioZelfCheck app. 

Leer jezelf nieuwe gewoontes aan en maak deze eigen

Heb je jezelf helemaal afgepeld als een soort van ui en ben je bij de kern gekomen? Dan wordt het tijd om jezelf weer op te bouwen naar diegene die jij vandaag de dag wilt zijn (inclusief nieuwe en vooral gezonde gewoontes).

Nieuwe gezonde gewoontes aanleren (na bijvoorbeeld een offline coaching proces) kan via de Fabulous app. Als je je aanmeldt krijg je een grappig bericht van je toekomstige ik (zie foto hieronder).

Lees ook:  Ik kreeg een burn-out door te hoge studiedruk. Is dat raar?

Deze app helpt je onder andere om een dagroutine te vinden en deze ook vol te houden. Daarnaast kan je meedoen met bepaalde uitdagingen. Omdat ik nog steeds af en toe last heb om ‘los te laten’ besloot ik de Letting Go Challenge aan te gaan. 

Wees lief voor jezelf

Iets wat mensen vaak vergeten is lief zijn voor zichzelf. Besef dat dit hele persoonlijke groeiproces tijd kost. Voor mij kostte het meer dan 1,5 jaar om te komen waar ik vandaag de dag sta. Accepteer als iets soms niet lukt, dat het oké is. Dingen hoeven niet in een keer af en je hoeft niet de beste te zijn. Als het soms een keer niet lukt of anders gaat dan je verwacht had dan is dat helemaal niet zo heel erg als je denkt.

Over tijd gesproken. Heb je te weinig tijd voor een work-out en ben je daar chagrijnig over? Dan biedt de Sworkit app waarschijnlijk voor jou de uitkomst. Deze app heeft namelijk altijd een work-out, binnen de tijd die je hebt, beschikbaar.

Luister naar je lichaam en de tekenen die het geeft

Wat ik een hele lange tijd niet heb gedaan is luisteren naar mijn lichaam. Hoesten, benauwdheid, migraine en andere pijnen waren allemaal tekenen van mijn lichaam om aan te geven dat het teveel was. Doorgaan en negeren is vaak wat we doen, maar het is veel beter natuurlijk om stil te staan en de tekenen te zien.

Op de tweede dag van mijn werk-tripje naar de Costa Tropical in Spanje was ik zwaar overprikkeld. Normaliter zou ik alle tekenen en grenzen die mijn lichaam mij geeft (hoofdpijn, benauwd, misselijk) zwaar negeren en gewoon doorgaan. Want, ik ben een type die eruit wil halen wat erin zit, ik vind het vervelend om nee te zeggen en vind mijzelf dan vaak een aansteller als ik afhaak.

Maar doordat ik afgelopen jaar naar de kern ben gegaan besefte ik dat ik niet meer terug moest vallen in oude gewoontes. Ik besloot daarom voor mijn eigen gezondheid te kiezen en ben na een meditatie (Headspace is een goede tip) heerlijk vroeg naar bed gegaan. Door even pas op de plaats te nemen, aan te geven wat ik nodig had, was ik de dag erna weer helemaal de oude. 

En ga jij in 2022 samen met mij pieken? Ik heb in ieder geval de volste vertrouwen dat jou dat gaat lukken! Wordt vervolgd! 

Lees alle artikelen over mijn persoonlijke groeitraject van 2021

Door ‘mijn werk’ werd ik nooit geconfronteerd met mijzelf

Door coaching leerde ik communiceren over die ‘onverklaarbare’ pijn.

Op weg naar een ‘gelukkig’ leven zonder angst en pijn

 Na het coachingstraject kon ik ‘oude emoties’ loslaten

Tai Chi zorgde voor balans tussen mijn hoofd, hart en lichaam

Door kitesurfen kon ik mijn zelfsabotage doorbreken

Heb je vragen over zelfsabotage, persoonlijke groei en of dergelijke? Laat het dan vooral weten in een reactie hieronder. Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

 

Op de hoogte blijven?

MELD JE AAN VOOR DE MAANDELIJKSE NIEUWSBRIEF

We spammen niet!

Chloë Sterk

Chloe (32) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in een knusse studio Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.