Nieuwe en onverkochte kleding laten verbranden. Daar doe jij toch niet aan mee?

In juli 2017 was Het Britse modehuis Burberry, bekend van het ruitje, volop in het nieuws. Nee niet door hun nieuwste collectie, nee er kwam aan het licht dat het merk ruim 30 miljoen euro aan kleding had verbrand. Say what?

Zo bleven de spullen uit handen van vervalsers die graag hun items willen namaken. Slim idee, maar enorm slecht voor het milieu. Want uiteindelijk bleek er door de jaren heen 100,5 miljoen euro in rook te zijn opgegaan.

Ook in Nederland worden er jaarlijks 1,2 miljoen kledingstukken vernietigd. Het milieu wordt hierdoor ontzettend belast en er zijn extra manuren nodig om het textielafval te verwerken. Waarom gebeurt dit eigenlijk en waarom  bestaat hier nog geen enkele wet- of regelgeving voor?

En daarnaast hoe kan 1 op de 9 kinderen in armoede leven en dus geen geld hebben voor nieuwe kleding, terwijl nieuwe kleding wordt verbrandt? Onderneemster Chanel Trapman snapt daar niks van en besloot samen met Groen Links, Suzanne Kröger, een petitie te starten om een verbod te krijgen op het verbranden van onverkochte kleding. Ben je hier ook klaar mee? teken dan de petitie.

Chanel heeft een enorme missie om mensen bewust te maken dat mode duurzamer moet en te informeren over de vele initiatieven die er zijn. Iets wat mij natuurlijk enorm inspireert. Een paar weken geleden besluit ik haar te interviewen in The Impact Store in Amsterdam.

Waar is jouw passie voor fair fashion ontstaan?

Ongeveer vier jaar geleden bij het zien van The True Cost, een docu op Netflix was ik moeder en studente en had dus niet veel geld. Mijn zoontje was 2 jaar en ik liep regelmatig de Primark in, want hey hij groeide als kool. Eigenlijk heel onwetend kocht ik van alles, voor hem en voor mij. Zo gaat dat toch gewoon?

The True Cost heeft zoveel met mij gedaan. In de docu zie je kinderen met moeders werken en besefte dus dat ik onbewust een bijdrage aan hun nare levensomstandigheden, door mijn koopgedrag leverde. In combinatie met het zien van The True Cost en mijn opleiding als documentaire maakster, is er heel veel getriggerd. Ik wist dat ik hier een verandering in moest brengen. Mijn missie om meer mensen hiervan bewust te maken wat geboren.

Echter, de weg en manier waarop was nog erg zoeken. Daarom ben ik 4 jaar lang met mijn camera op zoek gegaan naar initiatieven, heb ik mensen geïnterviewd, heb ik veel geschreven en duurzame merken geholpen met hun communicatie naar buiten. Dat heeft na 4 jaar geresulteerd in de documentaire Positive Chain of Change oftewel mijn afstudeerproject.

Op 6 oktober 2018 was de première  van de documentaire, tijdens de Dutch Sustainable Fashion week. De reacties waren fantastisch en ik kan niet wachten dit met de rest van de wereld en eigenlijk met heel Nederland te delen (tipje van de sluier: hopelijk begin volgend jaar op NPO3).

Hoe kunnen we het kleding probleem oplossen?

Het probleem is super complex, maar het grootste probleem is eigenlijk dat we de verantwoordelijkheid naar een ander verschuiven. De overheid, de markt (bedrijven/merken) en de consument zijn de hoofdspelers en wijzen eigenlijk allemaal naar elkaar. Maar als je een vinger wijst naar een ander, dan wijzen er drie naar jezelf. Jezelf als consument, jezelf werkend bij een (mode) bedrijf, jezelf werkend bij de overheid. We moeten ons juist realiseren dat we in verbinding met elkaar staan. We zijn allemaal schakels in de ketting, waarbij samenwerken een positieve kettingreactie kan brengen. Het klinkt logisch, maar helaas gaat het allemaal nog niet zo makkelijk.

Ik wilde de documentaire positief benaderen, positieve voorbeelden in de markt benadrukken. Mensen die zelf een verandering willen brengen, in plaats van erop te wachten, en naar al die mensen ben ik op zoek gegaan. Veel van deze mensen hebben hun baan opgezegd om deze verandering te kunnen maken. Zoals nu ook weer bij Hatsup (tijdens dit interview lanceert Hatsup hun merk in de Impact store).

Hatsup maakt sustainable producten en zorgt ervoor dat bij elke aankoop, iemand met een mentale ziekte wordt geholpen.

Waarom ben je The Impact Shop in Amsterdam begonnen?

De impact shop is een initiatief van Liza Elsenburg, onder andere bekend van de Gelukszoekers. Ze wilde dit niet alleen doen en via via is ze bij mij terecht gekomen. Ik zat al een paar jaar in de sustainable fashion industrie, kende de spelers en ik werkte met mijn eigen bedrijf Mumster al met veel merken samen.

Ik kon heel veel voor de bedrijven betekenen, maar net dat laatste stukje, de verkoop, waar het uiteindelijk  allemaal om draait, dat kon ik ze niet bieden. Door met Liza samen te werken was de puzzel compleet. De naam, ‘The Impact Shop’ zegt eigenlijk al genoeg. Het past enorm goed bij mij.

Welke kledingmerken worden er verkocht in The Impact Shop?

Het mooie aan The Impact Shop is dat er onderzoek gedaan is naar de merken welke aangeboden worden. Er wordt gekeken naar zowel duurzame productie, transparantie in de keten, de materialen die gebruikt worden en de arbeidsomstandigheden.

Het ene merk is verder qua verduurzaming dan het andere merk. Rhumaa is een merk dat heel duidelijk communiceert dat het nog niet 100% organische stof is, maar dat ze bewust voor een bepaalde mix gekozen hebben om de houdbaarheid langer te maken. Dan is het ook weer duurzamer en beter voor het milieu. Het Nederlandse tassenmerk Fraenck maakt impact op alle gebieden, zij zijn weer een stuk verder in het proces.

Heb jij een aantal tips om duurzamer te shoppen?

  1. Minder kopen (dat is heel vreemd om te zeggen met mijn shop, toch is het zo)
  2. Koop tweedehands: The Next Closet of Lena Library!
  3. Zoek je persoonlijke stijl. Zo beperk je miskopen.
  4. Koop producten van betere duurzame kwaliteit. Hierdoor gaat kleding langer mee e hoef je minder snel iets nieuws te kopen.
  5. Gooi kleding niet meteen weg als het kapot is, maar laat het repareren.
  6. Vind je jouw kleding niks meer? Geef het een 2e leven, breng je kleding naar iemand anders of gooi het in een textiel bak.
  7. Beste tip; koop bij The Impact Shop in Amsterdam!

Vind je jezelf een wereldverbeteraar?

Oehhh, (kleine pauze, maar dan volmondig) JA! Als je het heel letterlijk neemt, ben ik wel een wereldverbeteraar. Alles wat ik doe staat in het teken van het verbetering van de wereld. Duurzame mode gaat natuurlijk om mensen en milieu, dier en welzijn, alles – de wereld. Maar ik wil ook een verbetering brengen voor de volgende generatie die op deze wereld komt. We leven allemaal op de wereld en alles wat ik doe staat in het teken van het verbeteren daarvan.

Wanneer ben jij het meest gelukkig?

Ik word echt heel erg gelukkig als ik merk dat steeds meer mensen bewuster worden van duurzaamheid, milieu etc. Het is goed om te horen dat meer mensen gaan nadenken over wie ze zijn en op welke manier zij kunnen bijdragen aan het verbeteren van de wereld op een positieve manier. Maar het meest gelukkig word ik nog steeds van mijn zoontje, vrienden en familie. Het gewone leven eigenlijk.

Wil je meer weten over duurzame mode, de petitie of de documentaire, heb je vragen aan Chanel of wil je iets tegen haar zeggen? Doe dat dan gerust in de reacties hieronder. Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

Rachel Cannegieter
Rachel Cannegieter

Rachel (36) heeft het roer omgegooid. Van oververhitte, file stressende moeder naar ondernemende creatieveling die op zoek is naar echtheid. Haar passies zijn Fairness, Fashion & Feminisme. Ze is getrouwd met haar beste maatje, tikkeltje tegendraads en gelooft in de law of attraction.

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP