Succesvol zijn zit ‘m niet in een specifieke opleiding

Niek Koedam, oprichter van NØLSON

De modellen lopen weg, de speech is voorbij, er wordt uitbundig geklapt en langzaam zie je de spanning van Niek’s gezicht glijden. Het is 17 april 2016 en het overhemden merk NØLSON is een feit!  Het verkopen van zijn Scandinavische design overhemd, die nog geen €49,95 kosten, kan beginnen. 

Het succes lijkt Niek alleen maar toe te lachen.

Inmiddels zijn we alweer meer dan een jaar verder en is NØLSON niet meer weg te denken uit de kledingbranche. Nadat bekend artiest Lil Kleine in zowel het blad JFK als op het net gelanceerde platform van Chantal Janzen AndC met een NØLSON shirt verschijnt en diverse hotte modeboys met zijn shirts over heel de wereld worden gespot lijkt het succes hem alleen maar toe te lachen. Is het puur beginners geluk of is het een uitgedacht plan?

Een paar weken geleden besluit ik hem op te zoeken in zijn kantoor aan de Amsterdamse Singel. Hier wil ik meer van weten!

Niek Koedam, oprichter van NØLSON

De zon schijnt. Het is een warme dag in augutus en als ik binnen kom is Niek druk bezig met een klant uit Finland die hem gevonden heeft via google. Zorgvuldig toont hij de diverse overhemden uit zijn collectie en helpt hij hem bij zijn keuze.

Het kantoor aan de Singel ziet er gezellig uit. Naast het merk NØLSON zijn er ook andere kleine bedrijfjes als L’atelier Amsterdam, Atelier des Femmes, Paper Republic en VerseGlazen gevestigd. Na een kwartiertje en een kop groene thee verder nemen we plaats aan de grote houten tafel. Ik begin een aantal vragen op hem af te vuren.

Hoe is NØLSON ontstaan? 

Tijdens mijn studie aan de Nijenrode New Business School kwam ik er achter dat er voor mij en mijn leeftijdgenoten geen fatsoenlijk overhemd te vinden was. Het overhemd was of te duur, de fit was niet goed genoeg en eigenlijk was er gewoon niks te vinden voor dunne en slanke mannen zoals ik. Er was dus duidelijk een probleem, wat opgelost moest worden. Zo gezegd zo gedaan en het merk NØLSON was geboren.

Dat klinkt nogal simpel, maar je zet toch niet zomaar een overhemdmerk op? 

Zeker niet! In eerste instantie deelde ik mijn probleem en ideeën met vrienden en familie en toen ik er zelf 100% achter stond besloot ik de stap te maken. Ik vloog naar China en in Shanghai liet ik bij een kleine fabriek slechts twintig shirts maken in twee verschillende kleuren. Ik startte klein, maar na de lancering waren de shirts in no-time uitverkocht.

Niek Koedam, oprichter van NØLSON

Ok, allemaal leuk een aardig, maar hoeveel geld moet je nou ongeveer investeren als je een eigen overhemden lijn wilt starten?

Je hebt minimaal € 10.000 nodig, zo ben ik zelf ook gestart. Wil je het meteen goed doen dan heb je wel meer nodig. Dan kan het geïnvesteerde bedrag al gauw oplopen naar € 30.000.

Inmiddels zijn we ander half jaar verder en is het merk een groot succes. Denk je dat je dat te danken hebt aan de spread met Lil Kleine die NØLSON draagt in JFK magazine?

Twee vrienden van mij, Mitchel Gray en Giovanni Laisina, hebben nauw contact met Jorik (Lil Kleine) en zijn daarnaast enorm fan van mijn overhemden. Zij stelden toen voor om mij te helpen en voordat ik het wist stond Jorik met een NØLSON shirt in JFK magazine.

Lil kleine met NØLSON in JFK magazine was perfecte marketing.

Ondanks dat de doelgroep van Lil Kleine niet de doelgroep van NØLSON is, was het een super goede combinatie. Jorik werd namelijk in een serieuze setting in het mannenblad JFK gefotografeerd . Iedereen zag het voorbij komen en praatte erover. Ja dat werkt als een sneeuwbaleffect. Perfecte marketing dus. Maar of ik het succes te danken heb daar aan, laten we zeggen het helpt zeker mee.

Niek Koedam, oprichter van NØLSON Lil Kleine JFK

Laten we afsluiten met de vraag: wat zijn de drie dingen die je moet hebben om succesvol een eigen onderneming te starten? 

Er is in ieder geval geen opleiding voor, je bent een ondernemer of je bent het niet, grapt Niek. Maar ik heb wel drie goede punten hoor, daar komen ze:

  1. Vraag jezelf af of je met jouw nieuwe product/onderneming een probleem oplost. Zo ja, dan zit je helemaal goed!
  2. Heb passie voor het geen dat je gaat doen? Het is een lange weg naar de top en als je er geen passie voor hebt dan duurt die weg extreem lang. Vraag jezelf dit dus goed af voordat je er aan begint.
  3. Deel je ideeën, test het, en sta er voor 100% achter. Vaak hoor ik dat mensen met iets rondlopen, maar er niks over willen vertellen. Meestal zijn ze dan bang dat iemand met hun idee aan de haal gaat. Als je er echt achter staat en je gelooft in het product/idee dan ben je hoe dan ook eerder dan diegene die er mee aan de haal wilt gaan.

Niek Koedam, oprichter van NØLSON

Na het interview maken we nog snel een foto voor het kantoor aan de Amsterdamse Singel. Daarna komt een vriend aanlopen die met Niek een biertje gaat drinken. Ik kijk op mijn horloge en zie dat het vier uur middags is en de zon hoog aan de hemel staat. “Ja, dit zijn dus de leuke kanten van een eigen bedrijf en het hoort stiekem ook gewoon een beetje bij ondernemen, grapt Niek.

NØLSON

Chloë Sterk
Chloë Sterk

Chloe (29) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

2 Reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP