Als we de nieuwe collectie inkopen zie ik nauwelijks mijn bed

Maandagochtend 8.00 uur. Ik stop de auto bij mijn collega Jill voor de deur. We gaan beginnen aan de laatste inkoopdag van het seizoen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat stiekem helemaal niet zo erg vind. Jill ook niet, blijkt na vijf minuten kletsen. Inkopen is een feestje maar het zorgt er ook voor dat je hoofd overuren draait. Voor een buitenstaander lijkt het misschien appeltje-eitje, want “je koopt toch in wat je zelf leuk vindt” maar in werkelijkheid is het allemaal toch iets ingewikkelder dan je denkt.

We starten de dag bij Humanoid in Amersfoort. Voor ons, de winkel is gevestigd in Noord-Limburg, een rit van anderhalf uur. Hoewel we inmiddels wel iets gewend zijn qua autorijden, merk ik aan mezelf dat ik moe ben. Ik ben eigenlijk altijd de chauffeur van ons twee en vind het geen probleem om te rijden.

Mijn collega Jill is mijn menselijke navigatiesysteem. Dat is nodig want ik kan prima autorijden maar van navigeren heb ik echt geen kaas gegeten. Richtingsgevoel heb ik al helemaal niet. Het komt regelmatig voor dat we ergens op een doodlopende weg staan en om moeten draaien. Dit keer gaat het wonder boven wonder in één keer goed. Geen files. Heerlijk!

Tijdens de inkoop voel ik mij als een kind in een snoepwinkel

Stipt om 10.00 uur staan we bij het agentschap van Humanoid op de stoep. Deze inkoopafspraak is iedere keer weer een feestje voor ons! De showroom met hoge plafonds en houten balken is ontzettend inspirerend. Humanoid heeft ieder seizoen de meest prachtige kleuren in de collectie. Je voelt je als een kind in een snoepwinkel.

Zo ook nu weer. Ik moet eerlijk zeggen dat dit voor mij de meest ingewikkelde collectie is om in te kopen. Je moet dit merk begrijpen. Je moet het stijltje snappen. Een kledingstuk is vaak op veel verschillende manieren te dragen. Gelukkig is Jill mega creatief en is de vertegenwoordigster bezig aan haar laatste week van het seizoen, wat betekent dat veel winkeliers de collectie al ingekocht hebben en ze daardoor precies weet welke stijlen goed opgepikt zijn en welke niet.

Wij trekken ons hier niet zo veel van aan en maken eigenlijk altijd onze eigen selectie. Het gaat deze keer gelukkig vrij snel en makkelijk. Jill en ik zijn het al snel eens en staan voor 100% achter de collectie die we samengesteld hebben.

Soms zijn wij in de winkel met drie seizoenen tegelijk bezig

Wanneer we op inkoop zijn komen we de meest leuke en vernieuwende dingen tegen! Je wordt er ontzettend hebberig van. Het liefst delen we al het moois dat we zien meteen op Facebook en Instagram. Je prikkelt je volgers hiermee maar eigenlijk is dat niet zo handig omdat je er dan al vraag naar krijgt, terwijl het pas een half jaar later in de winkel hangt.

Wanneer wij bezig zijn met de inkoop van de Spring Summer 2018 collectie, wordt de Autumn Winter 2017 collectie uitgeleverd in de winkels. Je loopt in de mode dus een half jaar voor. Dit zorgt soms voor kortsluiting in je hoofd. Je moet echt even schakelen wanneer je na twee dagen inkoop weer terugkomt in de winkel. Vooral wanneer er ook nog SALE hangt. Dan ben je als het ware met drie seizoenen en collecties tegelijk bezig.

Regelmatig wordt er gedacht dat je gewoon inkoopt wat je zelf leuk vindt. Dit klopt enigszins. Wij hebben zelf de afspraak dat wanneer niemand van ons team het zelf zou dragen, we het niet inkopen voor de winkel. Je koopt uiteraard weleens iets in dat je zelf misschien niet zo snel zal dragen maar waarvan je weet dat je collega of die ene goede klant er helemaal verliefd op is. Smaken verschillen natuurlijk.

Gelukkig maar, anders zouden we er allemaal hetzelfde bij lopen. Kleding of schoenen die we zelf echt niet mooi vinden of items waarvan we het materiaal kwalitatief slecht vinden, kopen we niet in. Dan kan de vertegenwoordiger het nog zo aanprijzen als “dit wordt dé trend komende zomer” maar als wij die trend tien keer niks vinden, komt het de winkel echt niet in.

We rennen van afspraak naar afspraak en van beurs naar beurs

Hoe en waar we de collecties inkopen is verschillend. Sowieso bezoeken we ieder seizoen een aantal beurzen om inspiratie op te doen en eventueel toffe, nieuwe merken te spotten voor in de winkel. Deze beurzen vinden plaats aan het begin van het seizoen, waardoor je weet wat je te wachten staat qua trends en dergelijke.

In juli ben ik samen met Jill naar een modebeurs in Berlijn geweest. We hebben veel toffe dingen gezien maar de inspiratie die we opgedaan hebben kwam voornamelijk van alle excentrieke mensen die er rondliepen. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat we dit seizoen niet veel nieuwe merken “nodig” zouden hebben. Eigenlijk zijn we super tevreden met het merkenpakket dat we nu voeren. Een fijne conclusie, vonden we zelf.

Naast de beurzen heb je dus de “gewone” afspraken. Sommige vertegenwoordigers komen langs in de winkel maar hebben dan vaak niet de hele collectie bij zich. Wij maken veel kilometers om alle merken te bezoeken, aangezien negen van de tien showrooms in regio Amsterdam of Antwerpen zitten.

Veel merken voeren een aantal collecties per seizoen waardoor je minstens 30 afspraken in drie maanden tijd hebt staan. Grote(re) winkelketens die veel merken voeren hebben er nog veel meer. In verhouding zijn wij maar een kleine kleding- en schoenenwinkel, met de ruim 30 merken die we voeren. Iedere afspraak duurt zo’n twee uur. Tel maar uit, met reistijd en al. Soms best even puzzelen met de (personeels)planning in de winkel.

Lunchen doen we hip bij het tankstation

We kachelen van Amersfoort door naar Amsterdam. Wanneer je geluk hebt krijg je een broodje van de vertegenwoordiger maar vaak wordt het lunchen bij een tankstation. Vandaag loopt alles volgens planning (vraag ons niet hoe het kan, we snappen er zelf ook niks van ;-)) en dus lunchen we rustig bij het World Fashion Centre, het pand waarin Goosecraft zich bevindt.

Iedere afspraak weer komen we tot de conclusie dat Goosecraft veel te leuk is voor dit vreselijke, nietszeggende gebouw. Leren jassen inkopen gaat, zoals altijd, snel. Sowieso horen we vaak dat we snel klaar zijn. Blijkbaar weten we goed wat we wel en niet willen. Bij jassen heb je bovendien niet te maken met een goede verhouding tussen boven- en onderstuks, iets wat je normaal gesproken wel heel goed in de gaten moet houden. Een winkel vol broeken? Daar zit niemand op te wachten.

Gauw gaan we door naar ons favoriete sneakermerk P448. We hebben een hele commerciële order geplaatst, vertelt de vertegenwoordiger ons. Jill en ik kijken elkaar vreemd aan, normaal gesproken zijn we juist niet zo commercieel qua stijlen. Maar we knikken tevreden. Mooi beeld bij elkaar zo. Goede stijlen op zich. Niets meer aan doen. Ondertekenen en door.

De laatste afspraak van dit seizoen staat gepland bij accessoire merk Becksondergaard. De showroom van “Becks”, zoals wij het noemen, ligt tegenover het World Fashion Centre. We besluiten te gaan lopen. Even frisse lucht, heerlijk! We zijn een half uur vertraagd omdat we tussendoor nog Goosecraft schoenen ingekocht hebben en de vertegenwoordiger in de file stond. Maar dit maakt alles weer goed. Becks is fantastisch! Veel kleur, veel “gezellige” prints. We worden er helemaal vrolijk van J  Handig ook dat de kledingcollectie al klaar is en we de sjaals, tassen, riemen en hoeden af kunnen stemmen op de kleding die al ingekocht is.

We sluiten de dag stijlvol af bij Mc Donalds

Het is 18.30 uur als we terugrijden naar Horst. We stoppen halverwege nog even bij de Mac, ons bijna standaard diner na een lange inkoopdag. Niet het meest lekkere avondmaal, wel het meest efficiënt én snel bovendien. De Spotify playlist met de Foute 90’s Hits gaat aan. Volume op 100. En meezingen maar. Het zit erop. Seizoen Spring Summer 2018, je was mooi. En wij zijn meer dan tevreden. Hopelijk jullie ook, over een half jaar.

Sanne Noorman
Sanne Noorman

Sanne (29) is een echte girlboss en woont in Horst. Op haar 24e startte zij online schoenenboetiek Uppark.nl en een jaar later kwam daar online-outlet-zusje Fooshz.com bij. Haar meisjesdroom werd pas echt werkelijkheid met de overname van dameskledingzaak Heerenstraat. Sanne is dolenthousiast, straight to the point, lacht veel, danst overal en always goes with her passions.

Nog geen reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP