Huttentocht in de Dolomieten: 2 dagen Rosengarten

Actief zijn in de buitenlucht heeft mij altijd wel getrokken. Zo ben ik dol op skiën en ben ik zo blij als een kind als het wintersportseizoen weer begint. En sinds mijn laatste trip naar Zuid Tirol, waar ik voor de eerste keer ging klettersteigen/via ferrata in de Dolomieten raakte ik in de ban van bergsporten. Wandelen, klimmen, via feratta en boulderen ik kan er geen genoeg van krijgen. Wat is er leuker om dit alles te combineren, daarom ging ik samen met een vriendinnetje tijdens onze Noord-Italie roadtrip op huttentocht in de Dolomieten.

Rosengarten – UNESCO World Heritage Site

In de Dolomieten zijn er honderden wandelpaden, klettersteig routes en berghutten en wij kozen ervoor om de Rosengarten (Catinaccio in het Italiaans) te ontdekken.

Dag 1

We beginnen de eerste dag rustig aan. Erich (onze gids) haalt ons op in het hotel waarna we gezamenlijk onze weg vervolgen. Eerst met de lift omhoog richting Laurins Lounge. Voordat we onze tocht beginnen drinken we nog even een kopje koffie. Rustig opstarten wordt zeer letterlijk genomen, maar dat bevalt mij wel.

Hierna begint de tocht over de Rosengarten richting de Santnerpass klettersteig. De uitzichtjes zijn nu al fenomenaal!

Huttentocht in de Dolomieten - Tips Rosengarten

Het weer kan zomaar omslaan in de bergen (houd daar rekening mee) en zo ook deze ochtend. We komen in een wolkendek terecht, net voordat we aankomen bij Santnerpass klettersteig. Deze via feratta is niveau I en met de aanmoediging van Erich, komen we snel naar boven. Het eerste stuk hebben we overleefd!

Klettersteigen in de Dolomieten - via feratta

Na 2,5 uur wandelen en klettersteigen komen we aan bij de Santnerpasshütte.

Santnerpasshütte

De Santnerpasshütte ligt op 2734 meter en werd in 1956 gebouwd (als schuilhut). Vanaf de berghut heb je een uitzicht van de Latemar tot de Weißhorn en de Schwarzhorn, tot de Brentagroep, de Ortler en de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen.

uitzicht vanuit Santnerpasshütte

De Santnerpasshütte is klein en alleen per voet bereikbaar. Daardoor zie je hier, vooral in de avond, weinig mensen. Juist dat gevoel van, bijna alleen op de wereld zijn, maakt deze plek bijzonder. Iets anders wat deze hut zo bijzonder maakt zijn de twee eigenaren Romina en Michel.

Vanaf de zomer van 2019 runnen zij samen de Santnerpasshütte (ze wonen in een kamer van 6m2 in de hut). Naast dat zij hier een kleine kamer heeft de hut ook 12 bedden voor gasten en een inmini restaurantje.

Leuk weetje; ieder zomer loopt het stel aan het begin van het seizoen naar boven en gaan ze pas aan het eind van het seizoen weer naar beneden (ze gaan nog een paar keer naar beneden voor boodschappen en dergelijke, maar over het algemeen blijven ze in de hut). Dit betekent dus dat ze 5 maanden 24/7 samen zijn in een kamer 6m2! Petje af guys!

Romina & Michel Santnerpasshütte -Santnerpasshütte - Carezza - Zuid Tirol

Als we aankomen rond een uur of 13:00 hebben we allemaal honger. De kaart is (zeker voor een berghut op 2734 meter) zeer uitgebreid. Op het menu staat onder andere uiensoep, spekknodel en chili con carne. Ik kies voor een lasagna, die echt verrukkelijk smaakt.

Omdat Julliette nog nooit Kaiserschmarren heeft gegeten (en omdat ik het zo lekker vind) delen we met ze’n 3en dit gerecht als dessert. Smullen!

santnerpasshütte - Dolomieten - huttentocht voor beginners

Terwijl we bij de Santnerpasshütte zitten breekt het zonnetje door. Alles lijkt op ze’n dooie gemakje te gaan en ik heb het gevoel dat die huttentocht in de Dolomieten easy peasy gaat worden (spoiler; daar dacht ik op dag 2 anders over).

Torri del vajolet – Vajolet Towers

Het is tijd om verder te gaan. We nemen afscheid van Romina en Michel en vervolgen onze route richting de wereldberoemde Vajolet Towers. De Vajolet Towers bestaan uit de Delago, Stabeler en Winkler towers, vernoemd naar de eerste klimmers.

Als snel komt Rifugio re alberto/ Gartlhütte in zicht. Onze gids Erich is op de koffie tour en zegt dat we ook daar wel een koffietje kunnen drinken. Het uitzicht is namelijk prachtig. Daarbij stipt hij ook even aan dat hij ons ervaren klimmers vindt en dat we volgend jaar prima de Vajolet Towers kunnen beklimmen. Ik glimlach en zeg dat ik graag nog een nachtje over slaap.

Huttentocht in Italie voor beginners - Torri del vajolet - Vajolet Towers

Na een koffie (ik stuiter inmiddels een beetje) is het tijd om af te dalen naar onze volgende stop. De tocht naar benden gaat via een steile bergwand (en losliggende stenen) naar beneden. Voor sommige Italianen is dit appeltje, eitje, want ik zie ze namelijk bijna rennend naar beneden gaan. Ook voor onze gids Erich lijkt het easy peasy. Ik merk dat het beter gaat dan afgelopen jaar, maar nog steeds ben ik ergens bang dat ik wegglijd, dus ik doe toch maar voorzichtig.

En dan rond de klok van vijf uur (de zon is inmiddels volop aanwezig) bereiken we onze slaaphut. Erich ploft neer in het gras voor een dutje in de zon en wij verkennen onze slaapplek.

Vajolet hütte / Rifugio Vajolet

De Vajolet hütte (welke gebouwd is in 1897) is in vergelijking met de Santnerpasshütte stukken groter. In deze hut kunnen maar liefst 130 mensen slapen en de bedden zijn verdeeld over een paar kamers. Wij hebben een 4 persoonskamer (stapelbedden) waar we samen met de gids samen slapen.

Boek je de Vajolethütte zonder een guide dan betaal je 32 euro voor een overnachting en 58 voor halfpension.

Rond half 8 gaan we aan tafel en hierna zijn we (ondanks dat we deze dag weinig hebben gelopen) zo moe, van waarschijnlijk alle indrukken, dat we vroeg gaan slapen. Vandaag hebben we een makkelijk dagje gehad volgens Erich, morgen begint de zware dag van de huttentocht in de Dolomieten. Ik ben benieuwd.

Dag 2

We beginnen de tweede dag van de huttentocht in de Dolomieten vroeg. Gister was het zo makkelijk dat ik nog steeds het idee heb dat dat vandaag ook wel zo zou zijn. Als Erich ons vertelt dat we echt pas rond uur of half 6 beneden zijn (terwijl we om 08:00) starten, kan ik dit na gister bijna niet geloven (spoiler; Erich had gelijk, het was een hele zware dag).

Het is warm vandaag (28 graden met volle zon) en al vrij snel ben ik buiten adem. Het eerste vlakke stuk gaat prima, maar als we bergopwaarts gaan merk ik dat aan mijn adem. Ik ben alleen maar aan het hijgen, terwijl Erich als een jonge hond naar boven huppelt (niet letterlijk natuurlijk).

Passo Jouf da le Zigolade

Na 1,5 uur komen we aan bij de Passo Jouf da le Zigolade (2552m.). Hier kunnen we even uitrusten voordat het echte werk begint. Ik droom nog even terug naar onze eerste ‘koffie dag’ die nu zo slecht nog niet bleek.

We vervolgen onze route omlaag, maar gaan (helaas voor mij) al snel weer omhoog. We moeten onze stokken er nu ook bij pakken, want we gaan de sneeuw trotseren en dat gaat makkelijker met behulp van stokken.

Passo Jouf da le Zigolade - Rosengarten huttentocht hiken in de dolomieten

Ik heb volgens mij nog nooit zoveel calorieën verbruikt en heb daarom al mijn meegenomen broodjes op voor de lunchpauze. Rond de klok van 13:00 komen we aan bij de Rotwand-Klettersteig. Deze klettersteig is te doen voor beginners, maar je moet zeker geen hoogtevrees hebben. Je kijkt namelijk letterlijk de afgrond in (niet op de foto gezet, want ik was te bang dat mijn camera naar beneden zou vallen).

via Ferrata rosengarten Dolomieten

Na heel veel gevloek (van binnen), over dat dag twee van de huttentocht in de Domieten zo zwaar is, komen we om twee uur aan op de top. We hebben Roda di Vael bereikt. Ik ben trots op ons!

Roda Di Vael 2804 m

Tijd voor een kleine pauze. We delen onze meegenomen koekjes en maken een foto bij het Roda Di Vael kruis (deze prestatie moet natuurlijk vastgelegd worden). Het uitzicht is wederom fantastisch!

Hierna is het tijd voor de tocht naar beneden. Ik denk in eerste instantie dat dit niet zo lang duurt, maar dan besef ik dat alle meters die we omhoog zijn gegaan, ik die natuurlijk ook weer naar beneden moet. Uiteindelijk passeren we een aantal via feratta routes en duurt het nog zo’n 2,5 uur voordat we beneden zijn.

Je kan er ook voor kiezen om een drie-daagse huttentocht in de Dolomieten te boeken. Dan vervolg je de route via de Klettersteig/Via ferrata Masaré. Deze klettersteig is iets zwaarder in vergelijking met de Rotwant en Santnerpass klettersteig.

Rigugio roda di Vael / Rotwandhütte

Om 15:30 bereiken we de Rotwandhütte en vind ik dat ik wel een ijskoud colaatje en een apfelstrudel heb verdiend.

Hut in de Dolomieten Rigugio roda di Vael / Rotwandhütte Val di Fassa

Na onze pauze is het nog ongeveer 1,5 uur lopen richting de Paulina lift die ons weer terug brengt naar het dorp. Een ding is zeker een huttentocht in de Dolomieten is een onvergetelijke ervaring.

Enthousiast geworden? Boek een een huttentocht in de Dolomieten hier

Huttentocht in de Dolomieten route

Hieronder op het kaartje is te zien welke route wij hebben gelopen. We zijn begonnen boven aan bij de Kolnerhütte, vervolgens gelopen naar de Santnerpasshütte, daarna via 542 door naar Gartlhütte en geslapen bij Rif. Vajolet.

De tweede dag zijn we gestart bij Rif. Vajolet om via verschillende wandel en klettersteigroutes (staan niet allemaal op deze kaart) naar de Rotwandhütte te wandelen. Uiteindelijk hebben we bij de Paulinahütte de lift weer naar het dorp gepakt.

Huttentocht in de Dolomieten tips

Als beginner kan ik mijn voorstellen dat je geen idee hebt wat je nu precies moet verwachten van een huttentocht. En misschien nog belangrijker wat neem je mee. Voordat we overgaan tot de paklijst eerst hieronder nog een anatal handige huttentocht beginners tips.

• Je bent hoog in de bergen, wat betekent dat je vaak niet kan pinnen. Zorg dus dat je cash geld meeneemt.
  • Neem een dunne slaapzak mee voor de hygiene. Heb je geen zin om deze mee te zeulen dan kun je er ook voor kiezen om deze te lenen bij de hut (meestal kost dit rond de 5 euro.
  • In hutten mag je niet met je bergschoenen lopen. Gooi dus zeker een paar sloffen of slippers in je rugzak.
  • In de meeste hutten zijn gemeenschappelijke douches aanwezig. Wil je douchen dan is het handig om zeep en een handdoek mee te nemen.
  • In de avond kan het flink afkoelen dus neem voor de zekerheid een warme trui of jasje mee.

Huttentocht in de Dolomieten tips voor beginners 2dagen

Paklijst

Hieronder een aantal handige dingen om mee te nemen tijdens een huttentocht in de Dolomieten.

• Een goede rugzak is echt een must, ik ben een beginner op het gebied van huttentochten en klimmen, dus ik had natuurlijk de verkeerde tas mee. Handig is een tas met meerdere vakken en die ook echt geschikt is voor dit soort wandelingen. Opzoek naar een tas? Decathlon heeft verschillende (budget) rugzakken.
  • Neem meerdere shirts mee, vooral als het warm weer is. Tijdens het wandelen zweet je en daarnaast worden shirts snel vochtig in de bergen. Voor een huttentocht van 2 dagen zou ik minimaal vier shirts adviseren.
  • Neem wandelsokken mee! Deze had ik uiteraard niet, maar zijn achteraf gezien wel handig als je veel kilometers gaat lopen.
  • In de meeste hutten zijn stopcontacten aanwezig, maar een powerbank meenemen, vooral als je veel foto’s maakt, tijdens het wandelen, is zeker geen overbodige luxe.

Lees ook: Hiken voor beginners: paklijst & tips voor een dag hike.

Na twee dagen wandelen waren wij blij om weer met onze voeten in het dorp te staan.

Combineer een huttentocht in de dolomieten met een wellness hotel

Een tip is om na je huttentocht in de Dolomieten een lekker hotel te boeken om zo even tot rust te komen. Een aanrader is hotel Engel Gourmet & Spa.

wellness hotel Engel Carezza

Naast dat het hotel een prachtige wellness met buiten en binnen zwembad heeft is het diner hier echt fantastisch! In de keuken staat Michelin ster kok Theodor Falser die echt heerlijke gerechtjes klaar maakt.

Ik kan je vertellen, na een 2-daagse huttentocht in de Dolomieten was dit bovenstaande echt een super verdiende feestmaaltijd!

Huttentocht in de Dolomieten; aanrader of toch niet?

Ik vind een huttentocht in de Dolomieten echt een aanrader. Het is echt heerlijk om een paar dagen door de bergen te wandelen en dan ook daar te slapen. Let wel op als je een beginner bent dat meerere dagen zwaar kan zijn. Ik dacht in eerste instantie dat ik echt wel 5 dagen zou kunnen lopen, maar ben achteraf gezien heel blij dat ik dit jaar begonnen ben met een 2daagse huttentocht.

Enthousiast geworden? Boek een een huttentocht in de Dolomieten hier

Wil je meer weten of heb je vragen aan over een vakantie naar Zuid Tirol of wil je misschien meer weten over een huttentocht in de Dolomieten? Laat mij dat dan gerust weten en stel je in de reacties hieronder. Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

Chloë Sterk

Chloe (30) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..

Nog geen reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!