2-daagse hike door Alpujarras: Lanjarón & Poqueira vallei

Na mijn twee daagse huttentocht door de Dolomieten kreeg ik het hiking-virus te pakken. Ik vind het heerlijk om door de bergen te wandelen en onderweg in een hut, in the midodle of nowhere, te overnachten.

Toen Jesus, van Nevadensis, de organisatie waarmee ik door de Alpujarras reisde, vroeg of ik met een groep een weekend door de Lanjarón en Poqueira vallei wilde wandelen was mijn antwoord daarom ook meteen volmondig JA!

Nadat ik de Pico Veleta met sneeuwschoenen heb beklommen, rijden we de volgende ochtend ochtend vroeg naar Granda om de hiking groep op te halen. Het is eind oktober en in de Sierra Nevada vriest het behoorlijk in de nachten. In vergelijking met warme weer wat ik had tijdens mijn verblijf bij Casa de la Luz is het opeens vreselijk koud.

Lanjarón vallei

Nadat we de hike groep hebben opgehaald vervolgen we onze route naar Lanjarón waar we een Spaans ontbijt oftwel tostada con jamón, nuttigen. De groep uit Granada is de kou schijnbaar gewend en ontbijten buiten, ik blijf even binnen en drink liters thee om warm te worden.

Hierna stappen we in de auto’s en kan het hike avontuur beginnen. Pablo, de assistent van Jesus, brengt ons via naar de start van de wandelroute. We gaan van links naar rechts in de auto, door de bergen offroad naar boven. Ik moet toegeven dat dit al een groot avontuur is.

Lanjarón vallei - Alpujarras hike wandelen in Sierra Nevada

We stappen uit op het punt dat de auto niet meer verder kan. Er volgt een korte briefing, een plaspauze en dan begint de wandeltocht richting onze eerste stop. Inmiddels is de zon opgekomen, wat in Spanje betekent dat het warm is. Ik voel mij meteen stukken beter.

Omdat de paden smal zijn lopen we achter elkaar naar boven, maar ondanks dat heb ik toch tijd om de groep hikers te leren kennen. We maken een selfie, maar moeten daarna snel weer doorlopen, zodat we niet achter komen te liggen op de groep.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG_2300.jpg

We komen bij onze eerste stop uit, wat niet meer dan een paar stenen is.
Ooit was dit een toevluchtsoort welke dateerd uit het begin van de 20e eeuw om tuberculosepatiënten te huisvesten en genezing te bieden voor een betere gezondheid. We vervolgen onze route richting de Pico del Caballo, een bergtop die ligt op 3.011 meter hoogte.

Pico del Caballo

We lopen naar boven en voordat we het door hebben lopen we door de sneeuw. Het wordt kouder en ik trek daarom maar weer mijn jas aan. Ken je dat gevoel dat je de bergtop ziet liggen, maar het eindeloos lijkt te duren voordat je de top bereikt? Nou precies dat gevoel heb ik tijdens de tocht naar boven.

Wandelen naar Pico del Caballo - Sierra Nevada

En dan komen we boven. Het uitzicht over de Pico Veleta, Mulhacén en Alcazaba is fantastisch en natuurlijk worden er foto’s gemaakt. Hierna gaan we naar beneden en lopen we naar onze lunchstop.

Laguna del Caballo

We lunchen aan een prachtige kleine gletsjerlagune genaamd Laguna del Caballo. We nemen hier plaats en krijgen 20 minuten om onze lunch te nuttigen, daarna moeten we volgens Jesus echt door, want we hebben nog een lange tocht te gaan.

Laguna del Caballo - Wandelen in Alpujarras Sierra Nevada

Na 20 minuten gaan we verder. We lopen door de Lanjarón vallei, die mij even het gevoel geeft alsof ik in een scene van Lord of The Rings loop. Er is helemaal niemand, alleen onze groep, en dat gevoel is fantastisch.

Rio Lanjarón

Lange tijd lopen we langs de rivier Rio Lanjarón. De sneeuw op de top van de Pico Tajo de los Machos, de berg die we hierna op wandelen, met zo de blauwe lucht erboven maken mij gelukkig.

En dan komen we aan bij Pico Tajo de los Machos. Inmiddels is een deel van de groep achter gebleven, maar Jesus geeft weer aan dat we echt vaart moeten maken. Hoe kouder het wordt, hoe harder de sneeuw wordt, wat betekent dat het dan moeilijker is om naar boven te wandelen. We moeten dus doorlopen. Mijn Spaanse vriend Sansos klaagt; hij had zichzelf toch een iets wat rustige wandeling, waar hij meer kon praten, voorgesteld.

Waar ik aanvankelijk dacht dat ik het zwaar zou gaan krijgen tijdens deze twee daagse hike verbaas ik mijzelf over mijn kunnen. Ik loop bijna de hele tijd vooraan in de groep en heb nog steeds veel energie.

Eenmaal naar boven door de sneeuw banjerend, adviseert Jesus mij dat ik in zijn voetstappen moet lopen. Als ik dat doe, dan is het minder zwaar. Hij heeft gelijk. Twee uur lang volg ik zijn voetstappen, en spaar ik mijn energie door weinig te praten. Ik geniet van de omgeving en het voelt als een soort meditatie. Dit bevalt mij wel.

Pico Tajo de los Machos

En dan komen we aan op 3.088 meter hoogte. We hebben de top van de Pico Tajo de los Machos bereikt. Het waait echt vreselijk hard en mijn handen vriezen eraf dus als het aan mij ligt lopen we snel weer naar beneden.

Als we van de top naar beneden lopen heb ik het gevoel dat we over een uurtje wel in de hut zullen zijn. Maar niks is minder waar, het duurt uiteindelijk nog 3,5 uur voordat we de Refugio El Puntal bereiken. Ik ben enorm blij als ik na 8 uur wandelen de hut zie, we zijn er!

Refugio El Puntal

Aan het begin van deze Alpujarras huttentocht vertelt Jesus dat we in een simpele hut slapen, ik heb mijzelf dus op alles voorbereid. Maar als ik eenmaal de hut binnen kom maakt mijn hart een sprongetje.

huttentocht Sierra Nevada - Refugio El Puntal

Binnen staat het water, voor thee, al op het vuur en is de openhaard aan. De hut is enorm gezellig en heeft zelfs een ‘soort van’ bedden. Het is velen malen minder erg dan ik had verwacht. Jesus geeft een slaapzak aan mij en zegt dat ik een plekje uit moet zoeken. Ik kies voor het bed onder de trap, waar ik de volgende ochtend, klunzig als ik ben, van af val.

Die avond genieten we met de groep van een heerlijke BBQ en zit ik tot laat bij het haardvuur. De volgende ochtend staan we als de zon opkomt op en staat al snel een ontbijt met koffie op tafel. Het zonnetje komt door en het is buiten gewoon warm. Ik besef mij nu al dat deze tweedaagse hike in de Alpujarras, eentje om nooit te vergeten is.

Pico Veleta

In de ochtend, tijdens het ontbijt, zie ik pas waar ik precies ben. Vanuit de hut heb je namelijk een adembenemend uitzicht op de een na hoogste top van de Sierra Nevada, oftewel de Pico Veleta (rechter foto hieronder).

Poqueira vallei

Rond de klok van negen verlaten we de Refugio voor onze tweede dag. We lopen vandaag door de Poqueira Vallei. Deze kant van de vallei is warmer en hier groeit meer vegetatie.

De hele route hebben we een uitzicht op de Poqueira dorpen Pampaneira, Bubion en Capileira.

Capileira en Bubion

Als we verder lopen zie ik wanneer ik naar beneden kijk de wandelroute vanaf Capileira naar het verlaten dorp La Cebadilla, die ik een paar dagen eerder liep, liggen.

Lees ook het artikel: De Alpujarras: mooiste wandelroute vanaf Capileira

Poqueira vallei -Capileira en Bubion - Pampaneira

En dan al rond de klok van twee uur komen we aan in het dorpje Pampaneira. Zijn we er nu al denk ik? Deze dag viel reuze mee. En ja we zijn er inderdaad.

Pampaneira

Met de zon op onze bol komen we rond lunchtijd het dorpje binnen lopen. Eenmaal aan tafel zegt mijn Spaanse vriend dat ik echt Migas moet proberen, het gerecht van de streek.

Met een wijntje en heel veel lekkers op tafel eindig ik mijn huttentocht door de Alpujarras. Het was een onvergetelijke ervaring.

Wil je ook graag hiken in de Alpujarras, een twee daagse wandeltocht door de Sierra Nevada maken en of slapen in Refugio El Puntal? Neem dan contact op met Jesus van Nevadensis voor meer informatie.

→ Lees ook het artikel: De mooiste dorpen van de Alpujarras bezoeken

Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

Chloë Sterk

Chloe (30) besloot na zes jaar haar fashionblog Fashionista Chloe aan de wilgen te hangen en het platform Daily Nonsense op te richten. Ze houdt ook enorm van reizen, kan moeilijk stil zitten, kan al helemaal niet kiezen en is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Oh, ze woont in Amsterdam en probeert daar een stabiel leven op te bouwen..