Onderneemster Willa stoft saai imago van duurzame mode af

 

We hebben elkaar kort gezien tijdens de drijfnatte klimaatmars in Amsterdam afgelopen maart. Ze liep mee als activist, en schreeuwde mee met leuzen als “CO2; Weg ermee!”…ik als duurzame mode consultant ben geinspireerd omdat ze in elk detail heel erg bewust is en hier heel zorgvuldig mee omgaat. Dit is niet zomaar een marketing-ding wat je vaak ziet. Of greenwashing. Dit is echt. Dit is genuine.

Willa is een vechter. Ze spreekt zich uit over diversiteit, feminisme en heeft een sustainable mindset. Deze vrouw durft op te komen voor degenen die dit niet kunnen, vecht tegen klimaatverandering, is moeder van prachtige zoon Eloah en oh ja, runt ook nog haar eigen bedrijf W. Green Agency ; een sustainable Branding & Communication Agency. Wie is deze powervrouw? Ik wil meer van haar te weten komen en besluit met haar af te spreken. Dit is niet zo gemakkelijk want ze heeft het erg druk, zoals je begrijpt…

Willa & Rachel interview

Op de ochtend van onze afspraak zit ze al in het zonnetje bij Coffee Bru in Amsterdam Oost met een latte. Fabulous as always. Ik ga zitten en bestel een lekker vers sapje en vuur gelijk de eerste vraag op haar af.

Duurzaamheid & mode, hoe is dit ooit begonnen?

“Duurzaamheid was altijd al aanwezig. Vanaf mijn negende was ik al vegetarisch en activistisch. De echte problemen startten toen ik naar de middelbare school ging. Ik pastte er gewoon niet bij, het systeem begreep ik niet. Ik heb heel veel tests gedaan waaruit naar voren kwam dat ik ADHD had en een hoog IQ. Maar school lukte maar niet. Uiteindelijk werd ik van school gestuurd.

Toen ik ouder was ging ik in de mode werken, een makkelijke keus, omdat mijn beide ouders ook werkzaam waren in deze branche. Ik was altijd wel de vreemde eend in de bijt, politiek links gekleurd waarbij mijn vader de link legde de tussen Vivienne Westwood en mij.

In 2010 kreeg ik een baan bij Spice PR, een fenomeen op het gebied van mode met een portfolio waaronder Nike, Vogue, Bijenkorf, Bulgari, Iris van Herpen en meer. Dit agentschap is een begrip in de PR wereld. Na een aantal jaar besloot ik dat het tijd was voor iets nieuws en ging aan de slag als marketing manager voor BlueBlood, het Amsterdamse jeansmerk welke failliet raakte aan het begin van de economische crisis. Ik verloor door het faillisement mijn baan en raakte in een burn-out. Maar kwam er uiteindelijk veel beter uit.

Op 27 jarige leeftijd begon ik mijn eigen duurzame branding en communicatie agentschap, nu bijna 10 jaar geleden. Een behoorlijk gewaagde stap en de tijd ver vooruit. Maar hier lag echt mijn hart”.

Wat wil je bereiken met W. Green Agency?

“Mijn passie is om duurzame merken naar een hoger niveau te tillen. Als we deze ruimte krijgen dan kunnen we iets neerzetten wat we voor bijvoorbeeld bij Yoni, Afriek of Ace & Tate hebben gedaan.

We zagen bijv. dat Yoni, een merk dat zich richt op organische tampons, zich op social media veel beter kon uiten, dus hebben we dat aangepakt. Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat Yoni veel meer is dan een tampon of simpel maandverbandje, er zit echt een verhaal achter.

We worden benaderd omdat men deze branding, merk identiteit, visuele identiteit, positionering en holistische benadering vinden kloppen en dat ook willen voor hun merk, dat is best gaaf.

W. Green agency staat voor Ethics & Aesthetics. Zowel de binnenkant als de buitenkant van een merk moet goed zitten. De ene keer lukt deze samenwerking beter, dan de andere keer. Hoe meer vertrouwen we krijgen van een merk, hoe beter dit tot zijn recht kan komen. En weetje het gaat niet om mijn eigen ego, ik doe dit voor ‘the greater good’ want iedereen moet zien dat duurzame merken de beste keus is.”

Kun je meer vertellen over Ethics & Aesthetics?

“Duurzame merken focussen vaker op de ethics, dus de binnenkant, maar veel minder op de aesthetics, de buitenkant. Dit komt eigenlijk door het feit dat de ‘buitenkant’ als te oppervlakkig wordt ervaren. Echter, een consument bepaalt in een split second of ze het merk vertrouwen en willen kopen of niet. Deze keuze of men het product koopt wordt vaak gemaakt op basis van de buitenkant, en vervolgens wordt er dieper op ingezoomd.

Vaak heeft duurzaamheid toch iets stoffigs en als iets aan de achterkant 100% duurzaam is, maar aan de voorkant niet goed genoeg is vormgegeven of aesthetics heeft, dan is het per definitie niet duurzaam, want het wordt niet verkocht. Als je dus iets creëert waar geen markt voor is, dan verkwansel je grondstoffen, energie, water enz en dan is het dus niet duurzaam.

Een PR bureau heeft een showroom. Hoe denk je hier over?

“Jaren geleden hadden showrooms nog een goede functie, maar dat is echt verdwenen. Daarnaast is een showroom gewoon een extra ruimte welke je moet warm stoken en onderhouden voor maar een paar bezoeken per week en dat is niet echt duurzaam.

Daarnaast wil ik wel toevoegen dat W.Green Agency niet het imago heeft van PR bureau. PR is echt een laatste laagje en met onze agency gaan we veel verder en dieper. We willen echt meebouwen aan een duurzaam model en daarbij duurzame keuzes maken voor het merk. Dat gaat al vanaf kantoor niveau, businessmodel tot uiteindelijke branding en communicatie. Denk hierbij aan de printer die je kiest, de energieleverancier, etc. Bij ons  is het zeker geen laatste ‘PR’ laagje die we er over heen gooien, nee wij willen blijvende impact.”

Hoe combineer je werk met een gezin?

“Het is wel pittig soms. Moederschap en W.Green Agency zijn beide een fulltime job en hier een soort van balans in vinden zonder dat je iemand tekort doet is een uitdaging. Eloah komt natuurlijk altijd op nummer 1, maar tegelijkertijd moeten de klanten ook geholpen worden en de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarnaast ben ik heel kritisch, zowel in werk als dagelijks leven. Dat is voor anderen maar ook mezelf best weleens lastig.

Zo eet onze zoon Eloah bijvoorbeeld geen suiker, vlees en vis, en ben ik begonnen met groente hapjes geven ipv fruit hapjes. Kijk, als hij op een gegeven moment besluit om dit allemaal wel te eten is dat prima, maar ik denk gewoon over alles heel goed na en lees me in. Dan maak ik er een keuze in, en dan blijf ik daarbij en ben ik niet gemakkelijk het veld uit te slaan. Als mensen om me heen hier anders over denken kan dat wel lastig voor ze zijn. Vandaar dat ik mezelf uitdruk met deze 3 woorden Lief Enfant Terrible.”

 Hoe denk je over de toekomst van de aarde?

“Ik weet het niet zeker. Mijn hoop is er nog wel…”, Willa schiet vol, en ik met haar. Gelukkig hebben we zonnebrillen op. “Ik hoop dat we ons realiseren dat we nu de aarde verpesten voor de komende generaties en dat het voorkomen hiervan enorm urgent is.  Als consument moet je niet meer verschuilen achter excuses dat de overheid of bedrijven het maar moeten doen. Maar we moeten echt zelf actie ondernemen.” Merkbaar komt de strijdlustige activiste weer naar boven.

Als je moet wachten op bedrijven of overheden kom je bedrogen uit. Er zijn maar een paar bedrijven die deze verantwoordelijkheid nemen en Nederland staat ongeveer op de 14e plaats qua duurzaamheid, terwijl we op de 3e plek staan als rijkste landen. Dat vind ik bizar. We proberen het leven nu ‘voor te leven’ voor onze zoon. Als optimist blijft het glas altijd half vol, maar ik hoop dat we een goede keuze maken met de volgende verkiezingen. Laten we meer in contact komen met onszelf, onze plaats kennen in het ecosysteem en zorgen voor een duurzame wereld. Die doet het niet alleen voor jezelf, maar ook  toekomstige generaties. Hierdoor kunnen genieten van deze wereld.

Als ik naar huis loop voel ik dat ik geraakt en geïnspireerd ben. Willa, deze lieve enfant terrible is een mooi mens. Ze is puur en echt, zonder opsmuk of lagen. Ik vind het mooi dat ze zich kwetsbaar durft op te stellen, eerlijk toe geeft dat ze er nog niet helemaal is en dat ze soms ook moeite heeft om duurzame keuzes te maken. Net als ik. Dan besef ik dat Willa mij tijdens dit gesprek heeft geleerd dat duurzamer worden een proces is en dat het prima is om hier stapje voor stapje steeds meer in te groeien…

Wil je meer weten of heb je vragen aan Willa of Rachel? Doe dat dan gerust in de reacties hieronder. Zie je foutjes? Laat het ons dan ook weten! Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via Facebook en Instagram.

Rachel Cannegieter
Rachel Cannegieter

Rachel (36) is ondernemer, spreker, creatieve rebel en is op zoek naar echtheid. Met haar fashion consultancy Rethink Rebels draagt ze bij aan een duurzamere mode industrie. Haar passies zijn Fairness, Sustainable Fashion & Feminisme. Ze is getrouwd met haar beste maatje, tikkeltje tegendraads en gelooft in de law of attraction.

1 Reactie

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP