Dit is de impact van COVID-19 op de mode industrie.

Dagelijks help ik modebedrijven om te verduurzamen, van strategie tot proces. Duurzaam willen zijn en hier ook echt naar handelen loopt nog niet synchroom. Vooral niet in de crisis waar we ons nu met z’n allen in verkeren. Ik leg je graag uit wat er precies mis is in onze kledingketen en wat jij daar aan kunt doen.

Wist je dat de huidige manier van werken in de mode industrie als volgt gaat: er worden grote orders geplaatst en de merken betalen de fabrikanten meestal pas weken of zelfs maanden na de levering. Dat betekent dat fabrikanten meestal vooraf alle materialen en accessoires betalen, inclusief de kledingarbeiders, om de bestelde producten te maken, Vervolgens worden deze aan de merken geleverd en pas heel veel later betaald.

Miljoenen orders worden geannuleerd.

Doordat alle winkels nu dicht zijn en winkelend publiek verplicht thuis zit, annuleren grote merken en retailers massaal toekomstige orders. De winkeliers en retailers weigeren om verantwoordelijkheid te nemen voor de kleding die reeds geproduceerd is en klaar is om te verschepen. Om dit te annuleren worden noodprovisies en contracten gebruikt om shipments te stoppen. Zo hoeven ze de bestelde orders niet te betalen.

Hieronder deel ik met jullie een overzicht van Fashion Revolution van alle (bekende) gecancelde orders tot nu toe in Bangladesh: 

 impact van COVID-19 op de mode industrie.

Bovenstaande afbeelding geeft dus alleen de gegevens van Bangladesh. Er wordt naast in Bangladesh, natuurlijk ook ontzettend veel geproduceerd in China, India, Zuid Amerika en ga zo maar even door. Dit gaat dus in totaal om mega hoge bedragen die nu niet ontvangen worden.

Meer dan 1 miljoen kledingarbeiders staan op straat.

Dit massaal annuleren van orders door merken zorgt ervoor dat fabrieken de goederen niet meer kunnen verkopen aan de merken die ze hebben gekocht. Dit zorgt weer in de meeste gevallen dat ze de kledingarbeiders niet meer kunnen betalen. Vandaag de dag zijn al meer dan 1 miljoen kleding arbeiders hun baan kwijt geraakt door deze massale annuleringen van onder andere bovenstaande merken. Deze arbeiders staan dus direct op straat. Ze kunnen geen gebruik maken van een zonder noodfonds, zoals wij dat wel in Nederland zouden kunnen doen.

 impact van COVID-19 op de mode industrie.

Om voor je een kleine schatting te maken wereldwijd zijn er meer dan 50 miljoen kledingarbeiders die in lage inkomen landen werken en exporteren naar Noord Amerika, Europa en Japan. De meeste van deze kledingarbeiders zijn vrouwen die hoofdverdiener zijn voor hun familie. Heel weinig van deze kledingarbeiders worden voldoende betaalt om te kunnen sparen, vaak krijgen ze minder dan het leefbaar loon. Wie gaat deze kledingarbeiders helpen, nu grote merken hun orders massaal annuleren? Welk noodfonds is er voor hen?

Lees ook: Hoe ver ga jij voor die must-have outfit?

Hoewel we al jaren een einde proberen te maken aan overconsumptie, weten we ook dat ondanks onze onverwachte stopzetting van de productie, de meest kwetsbare, laagstbetaalde mensen in de modeketen de ergste effecten voelen. 

Neem je verantwoordelijkheid als consument.

Ook wij als consument hebben een verantwoordelijkheid voor deze mensen, dit omdat we onderdeel zijn van de hele kleding keten. Als kleding consument heb je de kans om een verandering te brengen. We kunnen niet toestaan dat er grote armoede en hongersnood en een gehele anarchie uitbreekt. Daarnaast kunnen merken het ook niet veroorloven dat ze geloofwaardigheid verliezen en reputatie schade leiden. Als je vindt dat je duurzaamheid belangrijk vind, kun je dat nu juist laten zien.

Wat kun je dan doen?

Ondanks dat we misschien in quarantaine zitten, kunnen kan onze stem met behulp van social media nog steeds worden versterkt. Dit vooral als we het samen doen. Vraag aan je favoriete merk #WhoMadeMyClothes en eis daarbij dat modemerken de werknemers in hun hele keten ook beschermen net als hun eigen werknemers, vooral tijdens deze ongekende wereldwijde gezondheids- en economische crisis.

Wil je jouw stem laten gelden? Teken dan nu de Global Relieve Fund for Garment Workers Combatting COVID-19 petitie! Wil je meer lezen over duurzaamheid? Lees dan al mijn artikelen hier.

Rachel Cannegieter
Rachel Cannegieter

Rachel (36) is ondernemer, spreker, creatieve rebel en is op zoek naar echtheid. Met haar fashion consultancy Rethink Rebels draagt ze bij aan een duurzamere mode industrie. Haar passies zijn Fairness, Sustainable Fashion & Feminisme. Ze is getrouwd met haar beste maatje, tikkeltje tegendraads en gelooft in de law of attraction.

2 Reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Jouw dagelijkse bron van informatie!

VOLG ONS OP