Leeuwarden is de culturele hoofdstad van Europa en dit zijn de tips!

Leeuwarden is in 2018 de Culturele Hoofdstad van Europa. Doet Friesland zijn naam eer aan? Ik zocht het uit!

Heel eerlijk? Ik was nog nooit in Friesland geweest. Tenminste, niet om de provincie Friesland te bezoeken. Ik ben er één keer doorheen gereden. Ik was 16 jaar jong en ging met mijn vriendinnen op vakantie naar Terschelling. We stapte in Friesland op de boot. Die ene keer telt niet mee, vind ik. Friesland was dus nieuw voor me. Dat maakte me alleen nog maar meer nieuwsgierig naar deze, vooralsnog, onbekende stad. En terecht, want Leeuwarden heeft me verrast!

Leeuwarden is in 2018 de Culturele Hoofdstad van Europa. Een jaar lang laten de Friezen zien hoe ze het leven vieren. Tijden veranderen, de wereld wordt groter en de samenleving meer divers. Het vergt een flinke dosis moed, creativiteit en verbeelding om met die veranderingen om te gaan.

Ben je een cultuurliefhebber, ga dan naar Leeuwarden

Noem het eigenzinnig, maar Friezen weten dondersgoed met behoud van eigen identiteit onderdeel te worden van een nieuw tijdperk. Cultuur is daarbij niet alleen het doel, maar juist het middel. Wat de Friezen in de kop hebben, hebben ze duidelijk niet in de kont! Ze hebben zelfs een eigen taal! Tijdens mijn bezoek aan Leeuwarden is mij duidelijk geworden dat je als cultuurliefhebber in de juiste stad bent! Ik laat jullie graag zien waarom.

Na 2 uur rijden kwamen we aan in Leeuwarden. Ik zeg ‘we’, want ik heb mijn vriend mee op sleeptouw genomen (deze trip is dus stelletjes-proof!). We werden zeer vriendelijk onthaald in het hotel. ‘Hotel Post-Plaza’ zit in een prachtig pand, namelijk in het voormalige postkantoor van Leeuwarden. Een echt stadshotel waar over elk detail is nagedacht en wat uniek is door de nostalgische en toch ook eigentijdse uitstraling.

Na een koffie gedronken te hebben waren we klaar voor de ‘Street Art Tour’. Een mooie en interessante stadswandeling, gegeven door ‘A Guide to Leeuwarden’. Het is een leuke en inspirerende manier om de stad te ontdekken. Onder ‘Street Art’ vallen diverse illegaal en legaal aangebrachte kunstuitingen in de openbare ruimte. Denk daarbij aan stickers, posters, graffiti en muurschilderingen. Tijdens deze wandeling is goed zichtbaar waarom Leeuwarden de Culturele Hoofdstad van 2018 is. Wat een authentieke en sfeervolle stad!

Na de wandeling hebben we heerlijk geluncht bij ‘Eetlokaal Proefverlof’. Een prachtige locatie, in een gedeelte van de oude gevangenis ‘De Blokhuispoort’. Ik heb, gelukkig, nog nooit in de gevangenis gezeten, laat staan gegeten. Dat maakt lunchen bij ‘Eetlokaal Proefverlof’ zo bijzonder. De bediening was uitstekend! We kregen een leuke uitleg over de voormalige gevangenis en dé gouden tip om ook even bij het cellenblok van ‘De Blokhuispoort’ te kijken. Dat deden we en dat maakte indruk.

Het cellenblok van de gevangenis bestaat uit twee gedeeltes. In het rechter gedeelte kun je winkelen in de unieke boetiekjes die gevestigd zitten in de cellen. Van sieraden tot hoedjes, een echte must-see! In het linker gedeelte zit een hostel gevestigd, genaamd ‘Hostel Alibi’. Hoe tof (en creepy!) is het om te overnachten in een cel? Ik vind het nogal wat.

In Leeuwarden ben je ook op het juiste adres om te shoppen. Op culinair gebied, maar ook voor mode, interieur en design. Vergeet vooral de Kleine Kerstraat, de Nieuwe Oosterstraat en de Sint-Jacobstraat niet. Natuurlijk ben ik ook opzoek gegaan naar de leukste vintage- en tweedehands stores van Leeuwarden. Hierover schrijf ik een extra stuk, wat natuurlijk op DailyNonsense.nl te lezen zal zijn.

Aan het einde van de middag was er tijd voor wat ontspanning! Gezellig een drankje doen en ondertussen het programmaboekje van festival ‘Explore The North’ bekijken. ‘Explore The North’ is een cultureel stadsfestival dat de historische binnenstad van Leeuwarden als podium gebruikt voor muziek, literatuur en beeldende kunst. Het festival omschrijft zichzelf als een festival op onvermoede plekken voor dwalers, dromers en denkers. Ons oog viel direct op de optredens die bij poppodium ‘Neushoorn’ te zien zijn. Onze keus was gemaakt, na het diner gaan we daar een bezoekje wagen! Na de nodige drankjes zijn we gaan eten bij pizzeria ‘De Burgemeester van Napels’. Een hip restaurant, met goed Italiaans eten en gevestigd op een toplocatie!

Aangekomen bij poppodium ‘Neushoorn’ voelen we meteen dat er een relaxte en open sfeer hangt. Iedereen lijkt zin in de avond te hebben! We lopen de ‘Neushoorn Arena’ binnen en daar is het optreden van ‘LA Jungle’ bezig. We worden direct ‘meegezogen’ door het enthousiasme en de passie die van het Belgische duo afstralen. Ze maken met een aantal instrumenten en een lading effectpedalen live techno-samples. Een intense show!

Festival Explore The North maakt het weekend Leeuwarden compleet

Erg tof en diep respect voor dit duo! Na even te laten bezinken wat we zojuist hebben gezien lopen we verder naar de grote zaal. Daar is zojuist de Deense band ‘Mew’ begonnen. Een wat dromerige show met mooie visuals. Dit was tevens de enige show van ‘Mew’ op Nederlandse bodem. We sluiten af met een optreden van ‘Blackboxred’ vs. ‘Frankfurd’. Speciaal voor dit festival spelen beiden bands samen op één podium. Moe, maar zeer voldaan wandelen we naar het hotel. Het was een geslaagde eerste dag in het mooie Leeuwarden!

Na een goede nachtrust (wat een heerlijk bed!) en gebruik te hebben gemaakt van de fantastische regendouche zijn we gaan ontbijten in het ‘Grand Café’ van ‘Hotel Post-Plaza’. Zodra je de hotelkamer uitwandelt kijk je vanaf de vide over het sfeervolle ‘Grand Café’ uit. Daar genoten we van een lekker en goed verzorgd ontbijt. We voelen ons als herboren en waren klaar om de stad verder te verkennen! We struinen nog wat winkelstraten af, dwalen door de sfeervolle straatjes die de stad te bieden heeft en drinken nog een koffie om onszelf wat op te warmen.

Wat later op de middag gaan we lunchen bij ‘Fruitbar Sis’. Ik drink er een slow juice en we genieten van de lunch. Het unieke aan deze lunchroom is dat in alle gerechten fruit zit verwerkt. Lekker én gezond! Na de lunch besluiten we om naar huis te gaan. Het is nog even rijden en het begint alweer donker te worden. We halen de auto op bij parkeergarage ‘De Klanderij’. Een fijne garage, dichtbij het centrum.

Leeuwarden; een aanrader voor cultuurliefhebbers, Bourgondiërs en shopaholics. Ik denk dat ik het alle drie ben, want ik vond het er fijn.Hopelijk heb ik jullie enthousiast gemaakt om ook eens een bezoekje aan Leeuwarden te maken! Laat vooral in de reacties achter als jij nog leuke tips over Leeuwarden hebt. Ik ben benieuwd!

Vergeet niet: ‘Al is Fryslân plat, it hat syn hichtepunten!’

Handige sites tijdens een bezoek aan Leeuwarden:
Friesland.nl
2018.nl
Mooileeuwarden.nl

Maartje van Hout

Maartje (29) is lerares in het speciaal onderwijs en woont samen met haar vriend Geert en hondje Beer in Nijmegen. Ze wordt zen van yoga en heeft een grote voorliefde voor vintage. Kringloopwinkels, rommelmarkten en secondhandshops struint ze af, op zoek naar dat ene pareltje. Haar gouden tips deelt ze graag door erover te schrijven.