Sterft het vak styling uit door de komst van influencers?

“Ja, doe je hand maar zo, in de zij! En nu een kleine glimlach, nee niet lachen, maar ‘smizen’. Probeer eens iets natuurlijker te poseren, ja… zo ja, erg mooi!” zeg ik tegen het model in het Engels op een perfect aangelegd strandje in Singapore.

De palmbomen en het aangelegde strand zijn ideaal voor de perfecte foto tijdens een fotoshoot. In heel Singapore was dat zo, het leek wel of ik op de set van de ‘Truman show’ stond en iedere keer weer in een andere setting terecht kwam.

Dit was een situatie van mijn werk in 2011. Een mooi styling en concept reisje dat ik elk jaar wel 2 keer maakte voor mijn werk als styliste. In de tijd, dat er wel al hipstamatic bestond, maar instagram nog heel klein en onbekend was. Ik gebruikte instagram alleen voor de filters en mijn account was afgeschermd voor publiek. Achteraf misschien een gemiste kans, want ik reisde de wereld rond en zag de mooiste plekjes.

Styling opdrachten voor bepaalde merken lijkt niet meer om de kennis of ervaring die je hebt te gaan. Wat heb je vandaag de dag dan wel nodig? Edith Dohmen

Het neerzetten van droombeelden was mijn lust en mijn leven

Als stylist wil je tijdens een concept reisje een ‘wereld’ creëren. Een wereld die je als stylist bedacht hebt en die niet echt is. Alles doe je voor de perfecte foto, die foto die uiteindelijk in een tijdschrift terecht komt. Hierdoor worden mensen geïnspireerd om bepaalde kledingstukken te kopen of om te zien hoe je een item kan combineren.

Een droombaan heb ik altijd gehad. Het neerzetten van illusies en van droombeelden was mijn lust en mijn leven. Als je eenmaal voor tijdschriften hebt gewerkt, is niets meer geloofwaardig. Alles is gecreëerd en alles is eigenlijk niet echt. Voor een stylist, een artiest of een creatieveling is dit toch het mooiste werk van de wereld? Ik combineerde reizen en werken en zag onder andere Las Vegas, Hong Kong, Singapore, Buenos Aires, etc.

Styling opdrachten voor bepaalde merken lijkt niet meer om de kennis of ervaring die je hebt te gaan. Wat heb je vandaag de dag dan wel nodig? Edith Dohmen

Nu, een aantal jaren verder, doe ik nauwelijks nog fashion shoots. Ik werk vooral als stylingcoach en adviseur. In 2011 besloot ik een nieuw platform genaamd StyleHasNoSize op te zetten als ‘shout out’ naar de mode-industrie.

Ik wilde de mode-industrie wakker schudden, het werd tijd dat er iets ging veranderen. Er moest naar mijn mening meer diversiteit in de mode komen en ik besloot mij in te zetten voor size acceptance.

Ik werkte als stylist en SHNS was een ideale uitlaatklep om mijn visie en missie met de hele wereld te delen. Geld verdienen met een blog als SHNS? Daar dacht ik totaal niet over na. Het was pure passie!

Met de komst van “influencers” werd alles anders

Mijn site bestond vooral uit nieuwtjes op het gebied van grotere maten fashion. Maar toen de zogeheten ‘modebloggers’ als paddenstoelen uit de grond kwamen kreeg ik steeds vaker de vraag waarom ik zelf niet voor de camera ging staan. En zo ineens, was alles anders.

Ik moest nu zelf voor de camera staan, in plaats dat ik erachter stond om het model aan te sturen, te overleggen met de fotograaf, etc. Ik was diegene die moest lachen, een bepaalde houding moest aannemen en een illusie liet zien.

En dan zonder erbij stil te staan, ben ik een blogger, een influencer. Het voelt raar, want in hart en nieren ben ik toch echt nog steeds een stylist. Iemand die daadwerkelijk de ervaring heeft om iemand te kunnen kleden, te stylen en concepten te maken.

Styling opdrachten voor bepaalde merken gaat niet meer om de kennis of ervaring

Maar opeens, werd ik blogger genoemd; een blogger die zichzelf wel leuk weet te kleden, dat is wat ik nu ben. De rest is eigenlijk niet meer belangrijk. Het draait alleen nog maar om social media tegenwoordig.

Werken voor bepaalde merken gaat niet meer om de kennis of ervaring die je hebt, op de dag van vandaag gaat alles samen met het aantal volgers en hoe ‘populair’ je bent. Of je een ‘kijkerskanon’ bent of niet. Elk meisje en elke vrouw die zichzelf leuk weet te kleden, heeft opeens ook verstand om ook anderen te kleden, of in ieder geval iemand anders advies te geven.

Sterft het vak styling dan uit? Zijn het in de toekomst alleen nog influencers die verstand hebben van mode? Die influencers, die naarmate ze groter worden eigenlijk allemaal op elkaar gaan lijken? Zijn vragen die regelmatig door mijn hoofd spoken.

Ik ben een en al mode: ik ga ermee naar bed, ik sta ermee op. Op mijn 40e heb ik heel wat ervaring opgedaan. Ik heb naast het kleden van modellen ook ‘real people’ gekleed. Deze mensen heb ik advies gegeven, gaf ik een goed gevoel om ze vervolgens op de foto te zetten.

Tegenwoordig zijn er op instagram alleen maar ‘real people’ die een mooi plaatje willen plaatsen, een illusie, een droom. Wat zien wij eigenlijk? Ik vraag mij af of het Perfect fakeness of imperfect reality is?

Styling opdrachten voor bepaalde merken lijkt niet meer om de kennis of ervaring die je hebt te gaan. Wat heb je vandaag de dag dan wel nodig? Edith DohmenSocial media heeft ons een platform geboden om onszelf te laten zien. Dat was ooit mijn doel en is het nog steeds, door social media hoop ik dat mijn stem gehoord wordt. Ik laat zien dat stijl niets met een maat te maken heeft, dat iedereen er goed uit kan zien in elke maat, leeftijd of kleur. En dat is het mooie aan social media, iedereen krijgt weer een stem.

Maar steeds meer vraag ik mij af of die ‘stem’ tegenwoordig zo eerlijk is. Maar daar vertel ik in het volgende artikel meer over. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw mening. Hoe denk jij over Instagram en social media? Laat hieronder een reactie achter en discussieer mee. Tot de volgende keer!

Edith Dohmen
Edith Dohmen

Edith (40) is styling coach/adviseur, woont samen met Andre in Den Haag en schrijft voor StyeHasNoSize. Haar passie is mode, haar motto is fashion = fun en ze vindt dat elke vrouw het recht heeft om er goed uit te zien. Oh en ik probeer iedere gelegenheid aan te grijpen om een reisje te maken en de wereld te zien!

2 Reacties

Reageer ook

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Misschien sterft het vak idd wel uit. Is dat erg? De ‘influencers’ zetten net zo goed een plaatje en nepwereld neer zoals jijzelf doet/deed. Je hebt gewoon concurrentie. Dat betekent dat je stukje van de taart kleiner wordt. Accepteer je dat niet, dan moet je jezelf meer onderscheiden, of je ontwikkelt jezelf en verlegt je focus/breidt die uit. Je zult altijd met de ontwikkelingen mee moeten gaan, beter nog: erop kunnen anticiperen en zelf doorontwikkelen. Volgens mij doe je dat ook.