Wat kun je doen als je twee dagen in Hong Kong bent?

Stop over: Hong Kong!!

Eindelijk verlost van die rot jetlag, typ ik nu mijn laatste reisblog over onze stop over in Hong Kong…

De terugreis van Nieuw Zeeland naar Nederland was nog langer dan op de heenweg (30 uur!) dus die hebben we maar gesplitst. Dat wilde ik de mini toch niet aandoen ondanks dat ze zich kranig door alle vluchten en jetlags heen heeft geslagen.

Twee dagen hadden we om deze mega drukke, grote, eclectische stad te verkennen. Dat ging natuurlijk niet werken. Maar een paar highlights om een indruk te krijgen van het leven daar, is denk ik wel gelukt.

skyline hong kong

Skyline hong kong

Op de eerste dag zijn we naar Stanley Market gegaan. Dat is nog wel een half uur rijden met de taxi vanuit Kowloon. (De wijk Kowloon zit aan de overkant van Hong Kong Island. Daarom heb ik natuurlijk die mooie skyline foto..)

Dit marktje werd aangeraden omdat het minder druk is dan alle andere markten en je zit er ook in de buurt van de stranden. We konden er inderdaad op ons gemak rondlopen en aan het einde van de weg was ook nog een nieuw winkelcentrum. Maar niet zo groot en niet gericht op A-brands (Gucci, Dior, Versace etc.) zoals je in de rest van Hong Kong ziet. Hier zag je juist kleinere shops met hippe hebbedingen. Veelal gericht op kinderen. Ik zag dan ook heel veel expats met hun koters hier rondlopen.

Stanley Market

‘s Avonds hebben we in ons hotel gegeten. Op de bovenste verdieping had je naar horen zeggen een erg goed chinees restaurant en een fantastisch uitzicht op Hong Kong Island. En we hadden er goede wifi… Heel fijn als je rustig wilt eten met een peuter aan tafel (Als je begrijpt wat ik bedoel).

Above and Beyond Restaurant in Hotel Icon, Hong Kong

Ik wilde een aantal typisch Hong Kongse gerechten proberen, waaronder ‘goose with plum sauce’ en ‘century eggs’.

Het eerste is uitgebakken gans zoals wij Peking eend kennen met een zoetig sausje erbij. Het was lekker “but it didn’t blow me away”. Het andere gerecht had ik eigenlijk besteld omdat ik niet wist wat het was en omdat de ober zei dat het typisch Hong Kongs was. Als ik wel wist wat het was, had ik het waarschijnlijk niet besteld.. namelijk: eieren die een half jaar zijn “gerijpt”…

Daar werd dan ingelegde gember en paddenstoelen met wasabi bij geserveerd.

Alleen al de kleur van de eieren deed je gruwelen; het ‘eiwit’ was donkerbruin doorzichtig als een soort gelei en het ‘eigeel’ was bijna zwart en nog zacht.

Ik en m’n hubby hebben ons uiterste best gedaan om hier zo objectief mogelijk een oordeel over te vellen. Vooral omdat de obers zo enthousiast begonnen te grijnzen en vertellen toen we het bestelden (waarschijnlijk omdat geen enkele toerist dat ooit besteld..), dat we het bijna niet over ons hart konden krijgen niet een stukje te proeven. Maar nee… het was niet ons ding.

Toch vind ik het eten van dingen waar ik nog nooit van gehoord heb elke keer weer een  avontuur. Daarom dwing ik mezelf ook echt om het te proeven. Je weet nooit wat je misloopt. Deze keer was het niet zo geslaagd maar dat zegt niets over de toekomst en andere ‘local dishes’ die ik nog te gaan heb.

Gans met Pruimensaus

Coquille met daarover zee-egel en daarachter de century eggs met roze gember

De laatste dag hebben we ons nog eens te goed gedaan aan het fantastische ontbijt van dit hotel. Met bijna elke etniciteit werd er rekening gehouden. Je kon Chinees, Maleis, Amerikaans, Engels, Frans, Japans ontbijten, keuzes te over. Ik, echte indo die ik ben, word altijd erg onrustig van dit soort opstellingen. Ik moet dan eigenlijk alles proeven maar dat ging natuurlijk niet. Ik deed dus eerst een rondje “Chinees” van een paar dim sum en een bamisoepje en daarna een keuze uit hun FANTASTISCHE boulangerie en daarna nog wat fruit. Dat ik na deze reis niet 10 kilo ben aangekomen mag een klein wonder heten…

De ‘Boulangerie’ bij het ontbijtbuffet

Na nog even te hebben gezwommen wilde ik perse naar ‘Tim Ho Wan’.

Wat begonnen is als “hole in the wall” is inmiddels een fenomeen in Hong Kong en heeft nu ook een vestiging in Singapore. Tim Ho Wan is het goedkoopste restaurant ter wereld met een Michelin ster. Het is inmiddels geen ‘gat in de muur’ meer maar het ziet er nog steeds uit als een veredeld cafetaria. Dit moest dus wel goed zijn! Ik was al gewaarschuwd voor de mega rijen, jammer genoeg was dat geen fabeltje.. Ik heb toen maar take away besteld. En door de drukte + huilend kind + mopperende echtgenoot die beiden aan mijn hoofd jengelden heb ik in paniek maar wat aangekruist. En dat hebben we toen buiten in een parkje opgegeten. Geen beste eerste ontmoeting, maar de volgende keer ga ik gewoon zonder man en kind! Hahaha!

wachtende menigte voor Tim Ho Wan

Wachtende menigte voor Tim Ho Wan

Na deze ontgoocheling zijn we richting de antieke tram naar Victoria Peak gelopen. Deze tram stamt nog uit de tijd dat de Britten er nog zaten. Gelukkig hebben ze hem al die tijd goed onderhouden 😉

Bovenop deze ‘peak’ heb je een fantastische uitzicht over de stad. Er is hier natuurlijk ook weer een mall gebouwd en er zijn verscheidene restaurants.

Wij gingen zitten bij Cafe Deco, een groot restaurant in Art Deco Stijl en met een uitgebreide, luxe kaart. Als ik heel eerlijk ben gingen we er zitten omdat ik zag dat ze een speelhoek voor kleintjes hadden maar zoals je in de vorige blog kon lezen, leidt de mini mij wel vaker per ongeluk naar fijne tentjes.

Hun patisserie was heel profi om te zien en smaakte gelukkig ook heerlijk.

En één Hong Kongse ‘lekkernij’ die ik nog moest proberen was Hong Kong milktea. Dit is sterke zwarte thee die in een soort pantysok wordt gezet en dan voegen ze er veel gecondenseerde melk bij. Dit is hun reactie op de ‘tea with milk’ die de Engelsen altijd drinken. (zoiets als indo’s rijst en sambal in hun erwtensoep doen, zeg maar) Ik moet zeggen dat het niet vies was maar ik hou het nog maar even bij een cappuccino.

Frambozen en limoen mascarpone profiteroles

Hong Kong Milktea op de Victoria Peak

Hierna zijn we nog naar de ‘Midlevel escalators’ gelopen, wat de langste roltrappen van de wereld zijn. Eerste dacht ik dat het echt een verspilling van mijn geringe tijd was maar mijn eega, die er al een keer eerder was geweest, wist me te overtuigen. Als je op de roltrap staat, zweef je eigenlijk door een soort openluchtmuseum. Het alledaagse leven gaat aan je voorbij; de nagelstudio met enkel blanke vrouwen in de mani-pedi stoelen zie je voorbij komen, trendy meubelzaken, je zweeft langs de hippe cafés en restaurants in Soho, en langs woningen en andere winkeltjes. Vooral leuk als het al donker is zodat je nog beter naar binnen kan loeren. Op het eindpunt hebben we maar een taxi naar ons hotel gepakt. In eerste instantie dachten we dat de chauffeur wel Engels sprak, maar toen ik vroeg: “where are all the obstructions for the protests?”, keek hij me glazig aan. Ondanks de vele Engelse invloeden merk je dan ineens weer dat je in Azië bent. Desalniettemin is de Engels slag nog duidelijk voelbaar. En dat vind ik het mooiste: “How East meets West” en “the Old meets the New”…

St. Johns Cathedral naast een wolkenkrabber

Final verdict: Ik wil wel meer van deze stad zien! Hopelijk kom ik snel nog eens in de gelegenheid om in deze vette stad, het Manhattan van Azië, rond te lopen.

Anneloes Buijs

Anneloes Buijs-Vink (32) is getrouwd, heeft twee kinderen en besloot na haar opleiding Food and Business een eigen lunchservice, waar voornamelijk gebruik wordt gemaakt van (bio) streekproducten, op te starten. Voor Daily Nonsense gaat ze opzoek naar de leukste en lekkerste eetspots van Nederland.